Gå direkt till textinnehållet

”Mediehusen satsar mer på kvalificerad journalistik”

Nils Hanson, projektledare och ansvarig utgivare för Uppdrag granskning i SVT, gissar att mediehusen omprioriterar och satsar mer resurser på fördjupande och kvalificerad journalistik.

Vad händer 2017?
Allt fler mediehus inser att det inte räcker med att enbart ägna sig åt refererande journalistik och strävan att vara snabbast med händelsenyheter för att göra sig oumbärlig för sin publik.  Mediehusen omprioriterar och satsar mer resurser på fördjupande och kvalificerad journalistik. Grävandet blir inte bara en publicistisk ambition utan också en ekonomisk framgångsfaktor i mediekrisen.

… och om du får önska?
En renässans för grävgrupper för att ta fram de exklusiva avslöjanden som krävs för att publiken ska vara beredd att betala för nyheter. Med krävande deadlines och spridning av grävandet enligt ”grävnavets” principer undviks de problem som gett grävgrupper dåligt rykte. De murar rivs som tidigare hindrat granskande redaktioner från att samarbeta med varandra. Sveriges största grävgrupp, Uppdrag granskning, bidrar aktivt till denna utveckling genom att dela med sig av sitt kunnande och bjuda in till samarbete. Antalet nomineringar till Guldspaden slår alla rekord, liksom antalet deltagare på Grävseminariet i Uppsala i april.

Fler avsnitt
Fler videos