Gå direkt till textinnehållet

Mediehusen i aktion mot ad-blockers

Sveriges stora mediehus gör en gemensam ansträngning för att uppmärksamma läsare och konsumenter på att journalistik kostar pengar. Nu startar de en samlad aktion mot ad-blocker som organiseras av IAB Sweden (Interactiv Advertising Bureau).

Nu går Sveriges stora publicister ihop i en gemensam aktion mot ad-blockers, det vill säga mjukvara som tar bort reklam från nyhetssajter. När en läsare med en installerad ad-blocker besöker en sajt kommer den att erbjudas olika alternativ för hur den ska få tillgång till sajternas innehåll. Det kan handla om att inte hela materialet visas, att det blir sämre kvalitet på till exempel rörligt innehåll eller att besökaren lotsas vidare till sajtens abonnemangsregistrering. Exakt vad som händer för ad-blockeranvändaren är ännu inte helt klart.

Kampanjen organiseras av den internationella branschorganisationen IABs svenska gren som företräder nästa alla Sveriges stora mediehus.

Charlotte Thür är VD på IAB Sweden.

Annons Annons

– Alla publicister måste göra det här samtidigt för att det ska få någon effekt, annars kommer konsumenten bara välja en annan sajt, säger hon.

Tanken är än så länge inte att hindret för ad-blockers ska vara en permanent lösning, utan är ett försök som kommer att utvärderas efter en tids testverksamhet.

– Vi kommer börja i augusti och får se hur det går. Det är framförallt ett sätt för oss att samla data och att utbilda konsumenterna, säger Charlotte Thür.

Datan ska bland annat användas till att ta fram bättre annonsmiljöer som kan accepteras av både publicister och läsare.

– Vi undrar om konsumenterna har förstått vad det innebär att använda ad-blockers. Läsarna måste förstå att de måste betala för innehållet på något sätt, antingen genom att se annonser eller genom olika betallösningar, säger Charlotte Thür.

Andreas Aspegren är onlinechef på Aftonbladet, som är Schibsteds största annonsbärare på nätet.

– Vi vill uppmärksam läsarna på att journalistik kostar pengar och samtidigt ställa frågan på sin spets. Läsarna är nog medvetna om att fria press är nödvändig för demokratin och kan säkert förstå att man måste få betalt på något sätt för att producera oberoende journalistik. Men vi vill också jobba för ett annonsvänligare Sverige där vi kan komma överens om bra sätt att annonsera.

IAB företrädet bland annat Bonnier, Schibsted, Mittmedia, MTG och TV4 .

Fler avsnitt
Fler videos