Mediehusen i aktion
mot ad-blockers

15 mars, 2016

Sveriges stora mediehus gör en gemensam ansträngning för att uppmärksamma läsare och konsumenter på att journalistik kostar pengar. Nu startar de en samlad aktion mot ad-blocker som organiseras av IAB Sweden (Interactiv Advertising Bureau).

Nu går Sveriges stora publicister ihop i en gemensam aktion mot ad-blockers, det vill säga mjukvara som tar bort reklam från nyhetssajter. När en läsare med en installerad ad-blocker besöker en sajt kommer den att erbjudas olika alternativ för hur den ska få tillgång till sajternas innehåll. Det kan handla om att inte hela materialet visas, att det blir sämre kvalitet på till exempel rörligt innehåll eller att besökaren lotsas vidare till sajtens abonnemangsregistrering. Exakt vad som händer för ad-blockeranvändaren är ännu inte helt klart.

Kampanjen organiseras av den internationella branschorganisationen IABs svenska gren som företräder nästa alla Sveriges stora mediehus.

Charlotte Thür är VD på IAB Sweden.

- Alla publicister måste göra det här samtidigt för att det ska få någon effekt, annars kommer konsumenten bara välja en annan sajt, säger hon.

Tanken är än så länge inte att hindret för ad-blockers ska vara en permanent lösning, utan är ett försök som kommer att utvärderas efter en tids testverksamhet.

- Vi kommer börja i augusti och får se hur det går. Det är framförallt ett sätt för oss att samla data och att utbilda konsumenterna, säger Charlotte Thür.

Datan ska bland annat användas till att ta fram bättre annonsmiljöer som kan accepteras av både publicister och läsare.

- Vi undrar om konsumenterna har förstått vad det innebär att använda ad-blockers. Läsarna måste förstå att de måste betala för innehållet på något sätt, antingen genom att se annonser eller genom olika betallösningar, säger Charlotte Thür.

Andreas Aspegren är onlinechef på Aftonbladet, som är Schibsteds största annonsbärare på nätet.

- Vi vill uppmärksam läsarna på att journalistik kostar pengar och samtidigt ställa frågan på sin spets. Läsarna är nog medvetna om att fria press är nödvändig för demokratin och kan säkert förstå att man måste få betalt på något sätt för att producera oberoende journalistik. Men vi vill också jobba för ett annonsvänligare Sverige där vi kan komma överens om bra sätt att annonsera.

IAB företrädet bland annat Bonnier, Schibsted, Mittmedia, MTG och TV4 .

Kommentarer

Det finns 4 kommentar på sidan.

Inlagt av Bo Wänerberger tis, 2016-03-15 17:15
Således står och faller tryckfriheten med publikens väluppfostrade vana att konsumera allsköns bråte och skräp för att hålla annonsörerna på gott humör... Nog måste det väl finnas bättre sätt!
Inlagt av Rolf Krohna ons, 2016-03-16 01:07
I slutändan blir det den enskilde journalisten och andra anställda som kommer att ta smällen. Jag har väldigt svårt att begripa hur man tänker. Att med karteller försöka tvinga på konsumenten något dom inte vill köpa verkar rena självmordet. Hur skulle ni själva reagera om alla livsmedelsbutiker i området skapade en kartell och bestämde vilken mat folk skulle tillåtas att äta. Folk kommer att välja vad dom läser, reklam eller artiklar, och reklam är också det information. Det gäller att utforma den så folk väljer att läsa den. Jag tror helt enkelt inte på den ”Nordkoreanska modellen”, alltså att förmedlaren skall bestämma vad som skall konsumeras.
Inlagt av Brita Björs ons, 2016-03-16 15:36
Snacka om att försöka bota symptomen. Om inte reklambolagen hade så desperata annonser som hoppar, swishar omkring, låter och verkligen stör läsningen så tror jag inte adblock hade varit så stort som det är. Att läsa en papperstidning med annonser är ju inget konstigt, och då kan jag till och med kika igenom annonserna. Men jag upplever det bara som provocerande när reklamen ska tvinga till sig min blick.
Inlagt av Morgan ons, 2016-03-16 18:55
Jaaa man fortsätter och stoppa huvudet i sanden och tror att det är Internets fel att folk slutar köpa journalistik. Börjar istället producera riktig journalistik och intervjua vanligt folk istället för att intervjua Lena Melin, Göra Greider, Alice Teodoreski(stavning??) , Alexander Bard och nu senast Ian Wachtmeister... ni kan liksom inte fylla utrymmet i alla tidningar med proffstyckare och sen tro att ni sysslar med demokrati.... SVT och SR har pengar och får betalt via TV-avgift, men precis som alla andra intervjuar dom samma gamla proffstyckare och tror att dom sysslar med demokrati.

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies