Gå direkt till textinnehållet

Maskerad banner lurar ad blockers

Biståndsorganisationen UNICEF lanserar i dag en maskerad annons som lurar ad blockers. Kampanjen görs i samarbete med Dagens Nyheter och annonsen visas på DN.se.

Ad blockers är mjukvara som tar bort reklam när du besöker sajter på nätet. Tekniken har blivit allt viktigare för publicister att ta hänsyn till, eftersom det är svårt att ta betalt för reklam som filtreras bort och aldrig når läsaren.

Men nu har FNs biståndsorganisation UNICEF tillsammans med DN maskerat en annons för att lura mjukvaran. Det är en banner med texten ”Barns rättigheter får aldrig blockeras” som är konstruerad så att den ses som redaktionellt material av ad blockers.

Annonsen är gjord utan ljud, animationer eller video och DN har publicerat annonsen som en vanlig redaktionell bild. Den saknar också kod som annars används för att identifiera annonser. Det sammantagna resultatet är att bannern inte identifieras av ad blockern och därför inte tas bort.

Annons Annons

Annonsen kommer att ligga på förstasidan på DN.se under en vecka.

Fler avsnitt
Fler videos