Gå direkt till textinnehållet

Lyckat experiment med maskerad reklam

I och med kampanj för utökade rättigheter för barn i beslutsprocesser rörande dem själva maskerade UNICEF en reklambanner så att den inte kunde upptäckas av ad blockers. Nu har de utvärderat resultatet.  

Som Journalisten tidigare berättat har UNICEF och DN gjort ett experiment med en maskerad reklambanner som inte ska kunna upptäckas och tas bort av ad blockers.

Annonsen är gjord utan ljud, animationer eller video och DN har publicerat den som en vanlig redaktionell bild. Bannern saknar också den kod som annars används för att identifiera annonser. Det sammantagna resultatet är att bannern inte identifieras av ad blockern och tas därför inte bort av mjukvaran.

Kampanjen som har marknadsförts med bannern handlade om att uppmana läsarna till att skriva under på UNICEFs krav till regeringen om att ge barn klagorätt för beslut som påverkar deras liv. Annonsen hade texten ”Barns rättigheter får aldrig blockeras”.

Annons Annons

Nu har UNICEF utvärderat resultatet efter att ha haft bannern på DNs sajt i en vecka och organisationen är nöjfd med resultatet.

Intresset för kampanjen har varit stort och hade under veckan en klickfrekvens (CTR) på över tre procent, vilket är 300 procent högre än för en vanlig textbaserad banner (en procent). Och konverteringen till att skriva under för barns klagorätt på unicef.se låg första dygnet på tio procent, vilket också är anmärkningsvärt högt enligt kampanjmakarna.

Namnunderskrifterna från kampanjen kommer att överlämnas till barnministern Åsa Regnér den 2 november.

Fler avsnitt
Fler videos