Gå direkt till textinnehållet

”Lokalsajterna behövs för att sortera i soppan”

I dag samlas ett 30-tal journalister som driver hyperlokala nyhetssajter på Södertörns högskola. ”Jag tror vi blir allt viktigare i dagens medielandskap”, säger Bjuvsnytts Marianne Rönnberg Galmor.

Forskarna Carina Tenor och Gunnar Nygren har kartlagt det svenska hyperlokala medielandskapet. I dag samlar de ett antal aktörer, bland annat de skånska webbtidningarna Bjuvsnytt, Frilagt och Fyrens utgivare.

– Vi är ett 30-tal personer här med mycket varierande produkter, som är inbjudna för att träffas, berättar Marianne Rönnberg Galmor som 2012 drog igång den annonsfinansierade webbtidningen Bjuvsnytt.

Från sin position i Bjuv, en kommun som i övrigt saknar redaktionell bevakning på plats, ser hon hur de hyperlokala rösterna kan bli allt viktigare. De stora medierna har sämre lokalkännedom och deras rapportering kan bli ytlig och osäker när de kommer för ett nedslag på orten, menar Marianne Rönnberg Galmor.

Annons Annons

– De håller fram en mikrofon och åker tillbaka, utan att kunna avgöra om den de intervjuat talat sanning eller inte.

– Jag tror också att vi blir allt viktigare eftersom det finns så många källor i sociala medier i dag. Vår kompetens och kunskap om att vara faktagranskande och kritiskt tänkande är guld värd; du kan navigera i oceanen av informationen. Visst, vi är fyrkantiga gamla murvlar, men jag tror att vi är jäkligt viktiga för att kunna sortera i soppan.

Vilken är den största utmaningen?

– Det är samma som för papperstidningarna, intäkterna. Jag är med i det pressetiska systemet och ska vara fri och oberoende, jag kan inte mickla med någon skum finansiär.

Bjuvsnytt är en öppen sajt men har nyligen börjat öppna för läsare att sponsra sajten med ett belopp från 100 till 500 kronor.

– Det är rätt nytt, jag ville bygga upp ett förtroende hos läsarna först.

Fler videos
Fler avsnitt