Gå direkt till textinnehållet

”Läsarengagemang avgör klimatrapporteringen”

Den svenska dagspressens klimatbevakning var som mest omfattande 2007-2009, enligt en ny rapport. "Läsarnas intresse avgör, hur engagerade de är i frågan", säger SvDs chefredaktör Fredric Karén.

Vid ett seminarium i Visby i dag presenterade Vi-skogen en rapport om hur svenska medier rapporterat om klimatförändringarna de senaste tio åren. Rapporten, som inte omfattar public service-bolagens rapportering, visar bland annat att bevakningen nådde sin topp åren 2007-2009, och sedan dess har legat betydligt lägre sett till antalet artiklar.

Vid ett seminarium förklarade SvDs chefredaktör Fredric Karén för egen del den sjunkande kurvan med att 2013 och 2014 var "väldigt politiska år" i Sverige, vilket tagit mycket av tidningens resurser i anspråk. Han konstaterade att klimatfrågan är komplex och kräver mycket av en reporter, och kräver resurser för att kunna rapporteras om på ett relevant sätt; genom reportage ute på fältet.

– Annars blir det lätt en urvattnad journalistik där den som skriker högst i debatten får mest utrymme. Det blir ointressant för läsarna.

Annons Annons

Karén sa också att det är läsarintresset som är avgörande för hur stora resurser SvD lägger på klimatfrågan.

– Men min känsla är att klimatfrågan kommer att komma upp på agendan på redaktionen snart. Jag får stor respons från läsarna sedan en tid tillbaka, frågan växer och engagerar, det är helt klart, sa han.

Susanna Baltscheffsky, chefredaktör på Ny Teknik och tidigare klimatreporter på SvD, menade att det är ett problem att så få medier i dag har specialreportrar på miljö/klimatområdet. Området är stort och svårt och kräver bred kunskap, också om de olika aktörernas retorik, menade hon.

– Det kräver att man som reporter får fylla sin hjärna med det, vilket är svårt om man samtidigt ska bevaka andra områden.

Enligt Baltscheffsky beror den minskade rapporteringen på flera saker. Dels en utbredd trötthet hos både medier och politiker efter det misslyckade klimattoppmötet i Köpenhamn.

– Och sedan kom affärsmodellskrisen hos medierna. Då försvann ämnet från den mediala agendan, tyvärr.

Hon påpekade också att klimat/miljö var en av svenskarna fem viktigaste frågor i flera mätningar under valåret 2014:

– Trots det satsade varken ni eller DN särskilt stort på frågan, så läsarna bestämmer nog inte alls, sa hon till Fredric Karén.

Karén påpekar dock att SvD faktiskt har en klimatreporter, och gjort nedslag i ämnet precis som på andra sakpolitiska områden.

– Vi har inte släppt frågan, och gör mer än andra medier, säger han till Journalisten.

Svenska Dagbladet var enligt rapporten "Varmare klimat – iskall nyhet?" den tidning som rapporterade flitigast om klimatet förra året: 994 artiklar, jämfört med Dagens Nyheters (tvåan) 818 texter.

Fler avsnitt
Fler videos