Gå direkt till textinnehållet

Kontroversiella nyheter delas mest

Kontroversiella nyheter i förenklad form som ligger nära i tid, rum och kultur samt ofta har en negativ ton är de nyheter som delas mest i sociala medier. Det visar en ny rapport av medieforskarna Ingela Wadbring och Sara Ödmark vid Mittuniversitetet.

Forskarna konstaterar att nyhetsförmedlingen ändrat karaktär genom tillkomsten av sociala medier. Nyheter sprids numera vidare från medieföretagen och får ett eget liv online, utan att medierna har kontroll över hur nyheten används och av vem.

Enligt Ingela Wadbring och Sara Ödmark är det framför allt unga personer som är politiskt intresserade, ungefär tio procent av befolkningen, som mest delar nyheter på sociala medier. De delar artiklar om nöje- och livsstilsfrågor, medan sport samt olyckor och brott återfinns i botten.

För att delas i sociala medier ska nyheterna ligger nära i tid, rum och kultur samt ofta har en negativ ton och vara kontroversiella, skriver Ingela Wadbring och Sara Ödmark.

Det parti och den politiska agendan som dominerar är Sverigedemokraterna och den politik de står för. En stor del av materialet är debattartiklar.

Forskarna konstaterar också att den så kallade buzzfeedifieringen även kommit till Sverige. Uttrycket kommer från den första sajten i USA som byggdes upp med nyheter av underhållande innehåll med syfte att bli virala.

Ingela Wadbring och Sara Ödmark vill inte sia om framtiden och hur den kommer att se ut. De konstaterar att ”de traditionella nyhetsorganisationerna fortfarande leder utvecklingen i Sverige, men också att det kan ändras fort”.

Läs forskningsresultatet här.

Fler avsnitt
Fler videos