Gå direkt till textinnehållet

KO vill stämma Aftonbladet för dold reklam

Konsumentombudsmannen överväger att stämma Aftonbladet för dold reklam på tidningens sajt.

Det som Konsumentombudsmannen, KO, anser kan röra sig om dold reklam är Aftonbladets samarbeten med företag genom så kallad sponsrad journalistik. Tidningen har bland arbetat med Telia och prisjämförelsetjänsten Compricer.

”Marknadsföringslagen säger att det ska klart och tydligt framgå att det är reklam, men vi vet inte riktigt exakt var den gränsen går,” säger Cecilia Tisell, vikarierande konsumentombudsman till SVT Kulturnyheterna.

Hon överväger nu att lämna in två stämningsansökningar till Marknadsdomstolen för att pröva om Aftonbladet och en blogg har haft bristande reklamidentifiering.

”För en genomsnittskonsument ska det klart och tydligt framgå att det här är reklam. Det ska inte vara någon tvekan om det, och vi tror inte att de begreppen klart och tydligt signalerar till alla att det är reklam.”

Aftonbladet har till Kulturnyheterna meddelat att de inte vill kommentera händelsen i nuläget.

Fler avsnitt
Fler videos