Gå direkt till textinnehållet

”Juniorsatsningarna på DN och SvD var årets flipp”

Juniorsatsningen på SvD och DN och de försök som görs för att skapa journalistik med nya affärsmodeller var årets flipp enligt Journalistens chefredaktör och VD Helena Giertta.

Så här summerar hon Medieåret 2015:

Årets scoop: Det finns så många bra avslöjanden; SCA-avslöjandet i Svenska Dagbladet, Kvinnoregistret i Sveriges Radio, Expressens Därför flyr de.

Årets flopp: Den tudelade, eller tredelade arbetsmarknaden med frilansar, bemanningsanställda, fast anställda. Det är inte mindre än en skandal att medieägarna inte tar ansvar för detta.

Årets flipp: De försök som görs för att skapa journalistik med nya affärsmodeller. Juniorsatsningen på SvD och DN. 

Årets journalist: Det finns otroligt många enastående journalister. Men mitt val blir Alexander Mahmoud för hans fantastiska reportage i dagboksform, och Katarina Gunnarsson för sina nära intervjuer i radion.

Årets mediehändelse: Om man undantar de stora nyhetshändelserna (terrorattacker, flyktingkris, politisk kris) så är medieutredningen det som kan komma att påverka branschen mest, om det blir på gott eller ont återstår att se.

Årets drev: Tycker att mediernas granskningar för det mesta är helt relevanta. 

Fler avsnitt
Fler videos