Gå direkt till textinnehållet

Journalisten kan vinna Årets Omslag

Journalisten är nominerat till Tidskriftspriset 2014 i kategorin Årets Omslag. Det nominerade omslaget är Journalisten #3 som utkom i broadsheet. Magasinet Arena och Filter är också nominerade. Se alla nominerade här.

Nomineringarna till Sveriges Tidskrifters utmärkelse Tidskriftspriset 2014 är nu klara. I klassen Årets Omslag är Journalisten nominerat för ettan till broadsheetnumret som kom ut i mars.

– Det här omslaget inledde vårt formatexperiment i våras och det är nog det mest lyckade. Bilden och rubriken är kongeniala eftersom tidningen kom ut i fullformat. Formatexperimentet skapade massor av diskussion kring former och format och jag hoppas att den diskussionen lever vidare, säger Journalistens chefredaktör Helena Giertta.

Journalisten kommer att designas om under nästa år, blir det en broadsheettidning då?
– Jag ska inte föregripa den interna processen, men nja, nej, det är nog inte så troligt.

Annons Annons

Varför inte, det är ju ett format som är nominerat till pris?
– Tja, när du säger det så… Vi kanske ska se över det igen.

Nomineringarna i de övriga klasserna kommer att presenteras under de närmaste dagarna.

 

Nominerade Årets Omslag:

Filter nr 39, 2014, Magasinet Filter AB

Motivering: Filter använder matjournalistikens förförelseknep och bygger en bild ur vår kära tradition, svenska blåbär i fintallriken med silversked. Illustrationstrenden tas till en ny nivå. Idén får ta plats, balansen mellan formelementen är god, liksom läsbarheten. Blåbärsfesten kan börja – och krascha med en smäll mitt i magen.
 

Journalisten nr 3/2014, Journalistförbundet

Motivering: Tidningens tema format gestaltas i ett formatbyte till broadsheet för just detta nummer. Formgivet och typograferat på allra bästa sätt – balanserat och kraftfullt. Effektiv bild förstärker temat och samspelar med rubrik. Så här hade våra dagstidningar kunnat se ut …
 

Magasinet Arena nr 6/2013, Politikens Arena Medier

Motivering: Det klassiska receptet för omslag – ett ansikte och en stark blick – har vridits och lyfts med svartvitt fotografi och fräckt handritat läppstiftsrosa hjärta. Diskreta innehållspuffar. Enkel typografi. Minimalism som ger maximal effekt.

Jury Årets Omslag: Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna (ordf.), Ulrica Lindblom, försäljnings- och kommunikationschef Linum och Nina Ulmaja, designansvarig Albert Bonniers Förlag.

Fler avsnitt
Fler videos