Gå direkt till textinnehållet

Jonas Nordling vill slippa lagstiftning

Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling vill hellre se en uppgörelse mellan Google och svenska medieföretag än den sorts lagstiftning som nu föreslås i Tyskland. Samtidigt tycker han att det är förvånande att svenska utgivare inte visat större intresse i frågan.

Google tillgängliggör nyhetsmaterial från svenska medieföretag och tjänar pengar på annonsförsäljning. De svenska medieföretagen får inte del av intäkterna.

– Jag är förvånad över att de svenska utgivarna inte har visat större intresse i den här frågan. Jag utgår från att det pågår diskussioner mellan större medieföretag och Google även i Sverige, men betaversionen av Google News har funnits sedan typ 2003 och än så länge finns det inga kända uppgörelser, säger Jonas Nordling, ordförande i Journalistförbundet.

I Belgien har upphovsrättsorganisationerna och Google nått en uppgörelse med innebörden att Google betalar en del av intäkterna.

Annons Annons

I Tyskland finns nu ett lagförslag som syftar till att tvinga Google att betala en licensavgift till medieföretagen. Som Journalisten berättat tidigare välkomnar Utgivarna förslaget. (Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter utvecklar resonemanget här.)

– Jag vet inte om lagstiftning är rätt väg att gå. Det är alltid bättre om parterna kan komma överens, säger Jonas Nordling.

– Google sponsrar journalistik i USA och även journalistutbildningar. De har insett att utan journalistik har de inte så mycket erbjuda kunderna.

Vid sidan av diskussionen om det tyska lagförslaget pågår också en debatt om den ”irländska modellen” där dagstidningarna kräver ersättning av sajter som länkar till deras nyhetsartiklar. Själva länken blir ett upphovsrättsintrång.

Enligt Journalistförbundets gäller samma juridiska princip även i Sverige. Länkarna kan i sig vara upphovsrättsintrång, eftersom de medför ett tillgängliggörande av materialet. Svenska medieföretag tillåter dock länkning för material som inte ligger bakom betalväggar.

Journalistförbundets hållning, att en länk kan vara ett upphovsrättsintrång, får också kritik i debatten. Vad säger du om den kritiken?
– Journalistförbundet är inte ute efter att stoppa länkning. Det är en naturlig del av den digitala världen. Vi ska tillvarata medlemmarnas intressen och skulle det nu finnas en medlem som lider ekonomisk skada så ska vi företräda medlemmen. Men det är framför allt när det sker i ett strukturerat vinstdrivande syfte som vi ska agera. Som Retrievermålet där hovrätten nu vänt sig till EU-domstolen för vägledning. Men där handlar det egentligen inte om länkning i sig utan om Retrievers affärsmodell, som jag ser det. Vad är det deras kunder betalar för egentligen?

– Är det någon som drar vinning av vårt arbete så vill vi ha en bit av kakan. Sätter ett företag i system att tjäna pengar på våra medlemmar så måste vi bevaka deras intressen. Men aggregerande sajter som Google News är främst en fråga för utgivarna i dagsläget, säger Jonas Nordling.

 

Uppdatering 9 januari: Journalisten reder ut länkningsfrågan i redaktionsbloggen.

Fler avsnitt
Fler videos