Gå direkt till textinnehållet

Jonas Nordling: ”Gota kan ta ände med förskräckelse”

I en debatt om journalistjobben i Almedalen varnade Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling för att medieföretagen inte tar omställningsarbetet på tillräckligt stort allvar, inte ens de som ligger i framkant gör tillräckligt för att säkra kompetensen ansåg han – och han pekade särskilt ut Gota Media.

Resumés och Trygghetsrådets seminarium om journalistjobben i Almedalen innehöll få nyheter, och Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling var efteråt kritisk till hur mediecheferna försöker måla upp framtiden som ljus.
 
– Jag har tyvärr inte hört någon riktigt bra debatt om mediernas utmaningar här i Almedalen. Jo en, men där är jag partisk för jag var moderator, den handlade om tidningen Horisont som berättade om hur det var att starta en ny lokaltidning, det var riktigt intressant. Men i de stora debatterna om journalistikens framtid och journalistjobben är det samma budskap från samma mediechefer, säger Jonas Nordling när vi promenerar från Resumés plats till TCO-parken på Strandgatan där Journalistförbundet håller sina seminarier.
 
Jag såg att du skakade på huvudet flera gånger under debatten, du höll inte med om mycket som sades?
– Frida Boisen på GT påstår att allt är så himla positivt, och så är det ju helt enkelt inte. Medieföretagen får inte in tillräckligt med intäkter på nätet för att täcka de förlorade intäkterna på papperet, det är därför vi ser de stora uppsägningarna den här våren, säger Jonas Nordling.
 
Under debatten diskuterades kompetensväxling och kompetenshöjning bland journalister. Jan Helin, tidningschef på Aftonbladet berättade att han får panikångest när han ser hur lite det satsas på att utbilda journalister och redaktioner i datadriven journalistik.
 
– Vi vet så mycket mer om läsarnas och tittarnas medievanor nu, men redaktionerna tar inte in det. Det är redaktionerna som måste leda utvecklingen, sade Jan Helin.
 
Frida Boisen, chefredaktör på GT, sade att hon såg en positiv utveckling.
 
– Vi satsar jättemycket på kompetensutveckling, vi säger till medarbetarna, att det är hit vi ska, vi ska bli nummer ett, och då behöver vi det här och det här och det här, och så hittar vi de saker som gör att medarbetarna tycker att det är kul att jobba med. Men så finns det medarbetare som känner att de har jobbat länge, 35 år på GT, och som inte orkar med den stora omställningen, och de har kanske två år kvar till pension. Och då är det så bra att Bonnier skjuter till pengar för riktigt bra avgångsvederlag, det handlar om jättemycket pengar, de får lön under uppsägningstiden och dessutom tre månadslöner till, det kan bli upp till 17 månadslöner, och sen kan vi rekrytera tio nya journalister som vill jobba på det här sättet och kommer in på arbetsmarknaden, och det är ju jättebra, sade Frida Boisen.
 
– Lön under uppsägningstiden får man ju enligt kollektivavtalet, det är inga pengar som Bonnier skjuter till, så det handlar om tre månadslöner som är "guldkanten" i avgångsvederlaget, kontrade Jonas Nordling som uppenbarligen inte var imponerad.
 
Han riktade kritik mot medieföretagen för eftersatt kompetensutveckling för journalister.
 
– Våra medlemmar får inte veta av sina arbetsgivare vilken kompetens de behöver ha om två år. Inte ens Schibsted, som ligger i framkant, har en strategi för kompetensutveckling såsom kollektivavtalet stadgar, sade Jonas Nordling.
 
Jan Helin på Schibstedägda Aftonbladet svarade att det är svårt att veta vilka kompetenser som behövs om två år eftersom branschen förändras så snabbt.
 
– Men det är nog korrekt att många av de utbildningar som finns är på en för generell nivå, sade Jan Helin.
 
Samtliga i panelen oroades över att landsortspressen låg långt efter i den digitala utvecklingen.
 
– När man presenterar sin omvärldsanalys och de förändringar som måste göras för ett rum fullt av journalister möts man inte av ett "japp, då kör vi",– det är ingen säljorganisation vi snackar om här, det är en redaktion. Men det ligger i den journalistiska rollen, man ska vara skeptisk, så det är inget konstigt. Därför måste man lägga ner mycket mer tid på att resonera och förklara och diskutera de här sakerna med journalister, det måste göras, för det är journalisterna som ska vara drivande. Förnekelseprocessen har tagit för lång tid och ägarna har inte tagit sitt ansvar för att driva processen framåt  och investera. Det här är tidningsägare som har skurit guld med täljkniv, det är Herenco och Ander till exempel, det är inga fattiga företag. Det finns mediekoncerner som jobbar på bra med omställningen, NTM och Mittmedia till exempel, men det är flera som inte kommit igång alls. De svenska landsortstidningarna skulle behöva en gemensam teknisk plattform för att klara detta, sade Jan Helin.
 
Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling pekade ut Hallpressen och Gota Media.
 
– Särskilt Gota Media, där verkar det inte hända mycket när det gäller digitalt utvecklingsarbete och då kan det ta ände med förskräckelse. Hallpressen har i alla fall påbörjat sitt arbete nu, men väldigt sent, sade Jonas Nordling.
Fler avsnitt
Fler videos