Gå direkt till textinnehållet

Jan Helin: ”Vi är inte i förtroendebranschen”

På Mediemässan i Göteborg (Meg) debatterade Cilla Benkö, VD för Sveriges Radio, och Jan Helin, tidningschef på Aftonbladet den nya Förtroendebarometern från Medieakademin.

Förtroendebarometern som presenterades på Meg i dag visade precis som tidigare år att förtroendet är högt för public service och lågt för kvällstidningarna.

Jan Helin ifrågasatte vad undersökningen verkligen visar:

– Vi är inte i förtroendebranschen. Vi vill ha så många läsare som möjligt och vara så lönsamma som möjligt, och vi har i särklass flest läsare och vi är i särklass lönsammast. När det sker stora händelser vänder sig sig folk till oss. Ändå är förtroende lågt, det tyder på att undersökningen visar något annat än man tror, sade Jan Helin.

Lennart Weibull, professor och medieforskare vid JMG, gav Jan Helin delvis rätt i sak.

– Förtroende handlar inte bara om tillit, utan också om beroende och viktighet. Vården får högt förtroende för att folk vill att den ska fungera bra, inte nödvändigtvis för att den gör det. Det finns en förväntan i ordet, sade Lennart Weibull.

Jan Helin ansåg att förtroendet i stor utsträckning handlar om vilka områden man bevkar.

– Förra veckan berättade vi om Carl Bildts besök i Australien, samt om Camilla Henemarks äventyr i Melodifestivalen. Sveriges Radio berättade bara en av de nyheterna. Aftonbladet har tung nyhetsbevakning, grävande journalistik, avslöjanden, kulturjournalistik men också journalistik som provocerar. Det leder till ett lägre resultat i den här undersökningen. Lågt förtroende betyder inte sämre journalistik. Sveriges Radio har ett väldigt bra innehåll, det är vi överens om, men de har inte provocerande journalistik som drar ner förtroendet, och dessutom dras deras förtroende upp av att det är statsradio och svenskarna har högt förtroende för statlig verksamhet, sade Jan Helin.

Cilla Benkö avbröt:

– Vi är inte statens radio. Vi är publikens radio, och  det vet du också Jan Helin. Skälet till att Sveriges Radio har högt förtroende är att vi gör kvalitetsjournalistik som dessutom är lokal. Dagens Nyheter har lägre förtroende bland annat eftersom man inte finns ute i landet. Vi har 25 lokala redaktioner runt om i landet, och dessutom god utrikesbevakning och kulturjournalistik, sade Cilla Benkö.
Fler avsnitt
Fler videos