Gå direkt till textinnehållet

”Ingen strategi hjälper om personalen mår dåligt”

Mittmedia måste vinna tillbaka personalens förtroende och engagemang – och börja prata innehåll igen. Det menar Tomas Backlund, ordförande för Mittmediaklubben.

Igår intervjuade Journalisten Mittmedias VD Per Bowallius om koncernens nya strategi. Journalistklubben vid Mittmedias ordförande Tomas Backlund har inte hunnit läsa hela strategidokumentet à ett 70-tal sidor, men han har läst den sammanfattning som gått ut på intranätet.

I väsentliga delar håller Backlund med om den analys som görs och den riktning som pekas ut i planen.

– Jag håller helt med att vi inte kan ta bort mer personal på redaktionen om vi överhuvudtaget tror att Plusaffären ska lyfta. Liksom om att vi måste förändra den infrastruktur vi byggt upp kring print, och att det är avgörande att vi lyckas med konverteringen från print till digitalt på abonnemangssidan, säger Tomas Backlund.

Annons Annons

Samtidigt blir han orolig över den verklighetsbild han menar att ledningen tycks ha. Tomas Backlund menar att Per Bowallius på flera punkter skönmålar läget i koncernen, till exempel när han i intervjuer pratar om att 75 journalister anställts för att säkerställa journalistisk kraft – när det egentligen handlar om att flytta dem från Mittmedias bemanningsbolag till tidningsbolaget.

Framför allt menar Backlund att företaget borde ta tillfället i akt, när det ekonomiska läget nu verkar tillåta ett omställningsfönster, att på allvar reparera relationen till personalen. Den har enligt klubben naggats ordentligt i kanten de senaste åren, med användningen av bemanningsbolaget och en, enligt Backlund, aggressiv personalpolitik:

– Alla försämringar i anställningsvillkor och i ökad arbetsbelastning – de delarna är behäftade med kostnader över tid. Det finns ett jättejobb att göra där. Ingen strategi i världen kommer att hjälpa om man inte först ser till att personalen mår bra och överhuvudtaget orkar utföra arbetet. Företaget är helt beroende av att de som sliter på golvet orkar med, och helst är engagerade också.

– Det är hög tid att arbetsgivaren inser det och omsätter det i handling.

Tomas Backlund efterlyser också ett större fokus på innehåll.

– Att få snurr på den digitala prenumerationsaffären är helt avgörande, tror jag. För att lyckas med den måste vi på allvar börja diskutera innehåll igen. Det är väldigt enkelt på att stirra sig blind på trafik och siffror, men i det medielandskap som råder i dag är det lite mer komplicerat än så. Vilket innehåll är det som ska funka, fram till och bortom 2020? Man måste ta ett större grepp om den frågan, den tycker jag har tappats bort de senaste åren när vi har haft fullt upp med omställningen och nedmonteringen.

Fler avsnitt
Fler videos