Gå direkt till textinnehållet

Historie- och motortidningar står emot raset

Kvällspressens bilagor går fortsatt tungt och tappar tusentals läsare under 2014. Det visar Orvesto konsuments senaste undersökning. Bland de få tidskrifter som står emot raset hittar man historie- och motortidningar.

Det är inte många tidskrifter och magasin som ökar sin räckvidd under 2014 jämfört med året innan. Det visar Orvesto konsuments senaste undersökning.

Bland förlorarna hittar vi många Hälsa- och Mattidningar. Bland annat tappar Aktiv träning 15 procent ned till 72 000 läsare, Hälsa tappar 3 procent till 181 000 läsare och mattidningar som Elle Mat och Vin tappar 8 procent till 103 000 läsare. Men det finns även några vinnare. Bland annat går Hälsa & Fitness galant och ökar 14 procent till 65 000 läsare medan Runner´s World ökar med 13 procent till 106 000 läsare.

Små ljuspunkter finns också bland motor- och historiemagasinen som verkar stå emot raset bättre än många andra. Bland annat ökar Populär Historia med 5 procent till 185 000 läsare och Allt om Historia står nästan still med sina 214 000 läsare. Tidningen Motor ökar också med åtta procent till 130 000 läsare 2014.

För kvällspressens bilagor går det fortsatt tungt. Nöjesbladet tappar 15 procent av sina läsare under 2014 till 417 000 läsare. AB Resa tappar värst med 23 procent till 149 000 läsare. Expressen Extra tappar också,  12 procent till 93 000 läsare. Den enda vinnaren är ABs Wellness som går upp 3 procent till 104 000 läsare.

Bland de enskilt största förlorarna hittar vi Frida som tappar 23 procent till 30 000 läsare. Café som tappar 14 procent till 83 000, Elle Decoration som tappar 25 procent ned till 147 000 läsare och Aktiv Träning som tappar 15 procent till 72 000 läsare.

Bland de enskilt största vinnarna finns musiktidningen Gaffa som ökar med 33 procent till 28 000 läsare, Plaza som ökar 29 procent till 72 000 läsare och Hem & Antik som ökar 45 procent till 64 000 läsare.

Läs hela Orvesto konsument tidskrifter här

Fler avsnitt
Fler videos