Gå direkt till textinnehållet

Hektiskt för partiernas presstjänster

Pulsen har höjts hos de politiska partiernas presstjänster de senaste veckorna. Kontakten med journalister ökar och frågorna har ändrat natur. Det berättar företrädare för tre partiers press- och kommunikationsavdelningar. ”Det är många journalister som vill ha bakgrundssamtal”, berättar Håkan Gestrin (bilden), pressamordnare för Socialdemokraterna.

– Tidigare var det många tidskrifter med längre pressläggning som gjort ”val-special” som hörde av sig med frågor som rör deras specialområden. De har gått i tryck nu, så de frågorna har minskat i antal, säger Håkan Gestrin, pressamordnare för Socialdemokraterna. Däremot är de dagsaktuella frågorna många, och har jämfört med en månad sedan ökat.

Har ni fått många konstiga frågor från journalister?
– Inga frågor är konstiga, men ibland kan det vara så att en tidskriftsjournalist som är expert på ett område hör av sig med en fråga som man själv inte är så insatt i och då studsar man till lite. Men när man kollat på frågan visar det sig att den är relevant.

Har du något exempel?
– I EU-valrörelsen började jag få frågor om hur vi ser på antibiotikaresistens hos grisar, innan jag hunnit läsa DNs och andras artiklar om Danmark. Då bad jag om att få återkomma.

Annons Annons

Hur tycker du att journalisterna beter sig mot er?
– Journalisterna som hör av sig är professionella och ställer kritiska och relevanta frågor.

Finns det någon särskild i kontakten med medier som varit tankeväckande?
– Det är ganska många av journalisterna som hör av sig som vill ha bakgrundssamtal och prata spelteori. Det är inte så konstigt, vi har en komplicerad politisk spelplan, säger Håkan Gestrin.

 

För Sverigedemokraternas pressansvarige Martin Kinnunen (bilden till höger) har det varit hektiskt. När Journalisten intervjuar honom per telefon på måndagseftermiddagen har det varit fullt upp med att svara på frågor om Expressens avslöjande om Christoffer Dulnys kommentarer på hatsajter.

– Jag har inte hunnit med att svara på alla frågor just i dag. Tempot har stegrats hela tiden, och nu har det varit många kontakter med journalister, säger Martin Kinnunen.

Hur tycker du att journalisterna beter sig i kontakten med er?
– De allra flesta journalister är proffsiga.

Men inte alla?
– Inte riktigt alla. Det är som i alla branscher, en del beter sig inte proffsigt.

Finns det några skillnader mot tidigare valrörelser?
– Ja, det är en enorm skillnad. Förra riksdagsvalet låg vi i medieskugga. Vi fick väldigt få frågor om partiets politik och på pressträffarna kom det flest utländska journalister. De svenska journalisterna hade ingen lust att bevaka oss.

Vad tror du skillnaden beror på?
– Sverigedemokraterna är ett riksdagsparti så medierna måste pliktskyldigt rapportera. Nu går det som på räls, våra partiföreträdare bjuds in till debatter och är ständigt närvarande i rapporteringen. Förra valrörelsen var vi tvungna att kämpa hårt för att få komma med.

Har ni fått några konstiga frågor från journalister?
– Det förekommer. Förra veckan var det en före detta brottare som kissade på vår valfolder och filmade det och la upp det på nätet, och Expressen hörde av sig och ville ha en kommentar från Jimmie Åkesson. Det är nog den konstigaste frågan jag har fått i den här valrörelsen.

(GT/Expressen publicerade artikeln för en vecka sedan.)

Är det någon publicering som rört upp känslorna hos er?
– Ja, SVTs rapportering när det gällde kostnaden för vårt förslag om höjd a-kassa. Den var osaklig och vi anmälde SVT till Granskningsnämnden.

 

Även hos Moderaterna är tempot högt för presstjänsten, "det ringer från morgon till kväll". Kommunikationschefen Per Nilsson (bilden) tycker att valbevakningen varit mer omfattande än tidigare.

– En skillnad mot förra valrörelsen är att det inte längre är en nyhet som dominerar en dag. Det är många olika nyheter. Det är en stor skillnad. Nu så här i sluttampen så har frågorna börjar kretsa mer och mer kring jobb, ekonomi och regeringsalternativ, men det har varit väldigt bred rapportering om många olika sorters frågor, säger Per Nilsson.

Vad tror du att det beror på att det varit en så stor skillnad?
– Vi har ett större och bredare medielandskap med många fler kanaler. Man dominerar inte genom att skriva en artikel på DN Debatt längre. Man dominerar genom att vara närvarande på många platser, och genom att hålla fast vid opinionsbildningen treenighet: repetition, repetition, repetition.

– En annan viktig skillnad är debatterna. Det är fler debatter än förr, Aftonbladet och Expressens debatter har tillkommit till exempel, som också rapporterats i andra medier. Och intresset för debatterna är större. För några år sedan trodde många att debatterna skulle få mindre betydelse – men det verkar vara tvärtom.

Fler avsnitt
Fler videos