Gå direkt till textinnehållet

Hatstorm mot Åhléns lucia organiserad av högerextrema

Hatkampanjen mot Åhléns luciareklam organiserades från en sluten Facebook-grupp för svenska högerextremister. Det visar en granskning som Expo gjort.

Hatstormen organiserades i den slutna högerextrema Facebook-gruppen "Ordet är fritt!", enligt Expo. På eftermiddagen fredagen den 2 december uppmanades Facebook-gruppens 1 400 medlemmar att skriva kommentarer:

”Gå in och skriv vad ni tycker! Det är vidrigt gjort av dem att göra narr av våra traditioner så där.”

Under statusuppdateringen låg den numera rikskända bilden från Åhléns luciareklam. Samma kväll fylldes varuhusets Facebook-sida med rasistiska hatkommentarer.

Åhléns uppmärksammade vad som skedde och började att moderera sitt kommentarsfält och radera de hatiska inläggen. Flera medier snappade upp nyheten om de hatiska inläggen och publicerade artiklar där de bifogade flera exempel på hatkommentarer där de anonymiserat avsändarna.

Som en motreaktion mot hatet började människor posta bilder i sociala medier på sig själva med luciakrona. Enligt Expos granskning kallades de i den slutna Facebook-gruppen för ”anti-vita”. En användare skrev: ”Ytterligare en anti-vit person drar på sig offerkoftan efter Luciabilden. När börjar vi deportera främlingarna?”

 

 

Fler videos
Fler avsnitt