Han vill skapa lokaljournalistikens Spotify
Inom ett par veckor sjösätter den digitala entreprenören Rolf Bäck sitt projekt Njus. Tjänsten kan liknas vid en lokaljournalistikens Spotify, helt finansierad av läsarintäkter.
Njus släpps inom ett par veckor på en lokal testmarknad. Förhoppningen för startupbolaget är sedan att växa organiskt över hela landet. Lokala skribenter ska bidra med innehåll som kvalitetssäkras av en centralredaktion i Sundsvall.
– Anledningen till att vi gör det här är att vi såg hur medier försvinner från orterna, särskilt i Norrland, och att vi får demokratiska effekter av det. Så vi vill finnas i hela landet, och på de mindre orterna. Det är därför vi tagit fram ett system för att göra det lönsamt att skriva nyheter från mindre orter, säger Rolf Bäck.
En handfull journalister är redo att börja skriva på lanseringsorten, och ytterligare ett 20-tal har registrerat sig hos företaget enligt Rolf Bäck.
Skribenterna och innehållsleverantörerna på Njus ska få betalt enligt en noga uträknad formel, baserad på 70 procent av prenumerationsintäkterna. Inga annonser kommer att finnas i tjänsten.
Som Breakit berättat har Njus både tagit in sex miljoner kronor i riskkapital från sju entreprenörer i Sundsvallsregionen, och fått 300 000 kronor av statliga Vinnova.