Gå direkt till textinnehållet

Han vill skapa lokaljournalistikens Spotify

Inom ett par veckor sjösätter den digitala entreprenören Rolf Bäck sitt projekt Njus. Tjänsten kan liknas vid en lokaljournalistikens Spotify, helt finansierad av läsarintäkter.

Njus släpps inom ett par veckor på en lokal testmarknad. Förhoppningen för startupbolaget är sedan att växa organiskt över hela landet. Lokala skribenter ska bidra med innehåll som kvalitetssäkras av en centralredaktion i Sundsvall.

– Anledningen till att vi gör det här är att vi såg hur medier försvinner från orterna, särskilt i Norrland, och att vi får demokratiska effekter av det. Så vi vill finnas i hela landet, och på de mindre orterna. Det är därför vi tagit fram ett system för att göra det lönsamt att skriva nyheter från mindre orter, säger Rolf Bäck.

En handfull journalister är redo att börja skriva på lanseringsorten, och ytterligare ett 20-tal har registrerat sig hos företaget enligt Rolf Bäck.

Skribenterna och innehållsleverantörerna på Njus ska få betalt enligt en noga uträknad formel, baserad på 70 procent av prenumerationsintäkterna. Inga annonser kommer att finnas i tjänsten.

Då är de som nu väntar på att få börja leverera till er beredda på att inte få så mycket betalt till en början?
– Vi har en etableringsbudget i början, för att kunna betala frilansjournalister på de orter som vi riktar in oss på under de två första månaderna.
 
Kommer det att finnas några ordentliga pengar till arvoden efter startfasen?
– Vi har använt Kramfors som ett exempel under de två år vi jobbat med idén. I Kramfors bor det 18 000 människor. Om vi, i bästa fall, får tio procent av invånarna att prenumerera – vilket med gamla mått är en låg siffra – kan det finansiera tre heltidsjournalister som tjänar 30 000 kronor i månaden. På en marknad där inga journalister jobbar i dag.
 
Hur kommer ni att få läsare att vilja betala för Njus?
– Vi kommer att ha en två veckors fri prövoperiod.
 
Njus ska ansluta sig till det pressetiska systemet och öppnar även för samarbete med andra mediehus; samtal med de stora har redan förts, berättar Rolf Bäck.
 
– Alla visar intresse för att leverera innehåll in i vår plattform och få betalt den vägen.

Som Breakit berättat har Njus både tagit in sex miljoner kronor i riskkapital från sju entreprenörer i Sundsvallsregionen, och fått 300 000 kronor av statliga Vinnova.

Fler avsnitt
Fler videos