Gå direkt till textinnehållet

Han ska hjälpa förbundet hitta nya medlemmar

Jacob Lapidus har anställts som ny kommunikationsansvarig på Journalistförbundets kansli. Bland de första uppgifterna han kommer ta tag i är hur man ska lyckas värva fler medlemmar.

Jacob Lapidus kommer närmast från Unionen där han ansvarat för den digitala kommunikationen. Han har jobbat med PR och kommunikation i över tio år, bland annat på Gullers Grupp och Patriksson Communication.
Han börjar sin tjänst i mitten av januari 2017.

Grattis till nytt jobb, hur känns det?
– Det känns jättekul och spännande.

Vad blir din första uppgift?
– Bara några dagar efter att jag börjar är det konferens med förtroendevalda inför avtalsrörelsen 2017, så det är så klart viktigt. Sedan finns det ju ett uppdrag som egentligen ligger för hela kongressperioden, som jag också rekryterades för, som handlar om att vi behöver få fler medlemmar. Det är viktigt av många skäl så det ska vi börja titta på.

Vad kan du bidra med på det området?
– Dels har jag erfarenhet från Unionen med att jobba med opinionsbildning, jag har jobbat med kommunikation i snart tio år och har nog en bra förmåga att sortera ut och prioritera. Det kommer Journalistförbundet behöva göra framöver tror jag.

Hur ska förbundet hitta fler nya medlemmar?
– Jag är inte jätteinsatt kring hur Journalistförbundet jobbar i dag men jag tror bland annat att två delar skulle kunna utvecklas. Det ena är hur man använder befintliga medlemmar för att få in nya. Det finns många journalister som har väldigt stora plattformar i sociala medier, med stort antal följare på Twitter, som säkert känner sympati med förbundet. Om man är strategisk och har en diskussion med dem kan man nog ta hjälp av varandra. Ett exempel är Johanna Frändén med 103 000 följare på Twitter. Om hon bara kan få några av dem att se fördelarna med att bli medlem, eller någon fråga som man driver, så är det jätteviktigt. Sedan tror jag att man behöver tänka på hur man jobbar på arbetsplatserna med befintliga medlemmar som bärare av förbundets budskap. 

Du ansvarar för den digitala kommunikationen på Unionen just nu. Vad tar du med dig från den erfarenheten?
– En sak man gör på Unionen är att sätta tydliga och ganska höga mål vad det gäller värvningar. Sedan har Unionen vågat göra kampanjer som inte förväntas av ett fackförbund. Exempelvis senast för ett och ett halvt år sedan, när man gav bort företagsideér i en kampanj.

Fler avsnitt
Fler videos