Gå direkt till textinnehållet

The Guardians förlust 300 miljoner kronor

Brittiska The Guardian gjorde en förlust det senaste året om 300 miljoner kronor. De digitala intäkterna har ökat med 60 procent på två år, till 673 miljoner kronor. Ägaren har sålt av all sin övriga verksamhet för att finansiera tidningen.

Brittiska The Guardians satsningar på digitala intäkter utgör nu en tredjedel av tidningens totala intäkter om 210 miljoner pund (drygt två miljarder kronor). Intäkterna mellan mars 2013 och mars 2014 ökade med 6,8 procent medan de digitala intäkterna ökade med 24 procent. På två år har de digitala intäkterna ökat med 60 procent. Det skriver The Guardian.

The Guardian används ofta som exempel på en tidning som trots stora förluster fortsätter att satsa på digital utveckling och kvalitetsjournalistik.

Under det gångna året sålde ägaren Guardian Media Group bilhandelssajten AutoTrader för uppskattningsvis 6-7 miljarder kronor. Pengarna investeras för att ge avkastning om fem procent för att täcka underskottet från The Guardian. I och med försäljningen har GMG gjort sig av med i stort sett allt sitt ägande utanför tidningsverksamheten.

Fler videos
Fler avsnitt