Gå direkt till textinnehållet

”GPs We got him-etta var årets flopp”

Göteborgs-Postens etta med texten ”Ladies and gentlemen – we got him” och människojakt stämningen hos flera medier efter Säpos presskonferens om att det fanns en misstänkt terrorist i Sverige var årets flopp enligt  Martin Schibbye, chefredaktör, Blank Spot Project.

Så här sumerar han Medieåret 2015:

Årets scoop: Allt som SvDs ekonomiredaktion kommer nära. 

Årets journalist: Anna Roxvall som med sina knivskarpa utrikesreportage från Ukraina, Bulgarien, Väst-Sahara och senast Burundi fått en att vrida på perspektiven. 

Årets flopp: Manhunt-stämningen hos flera medier efter SÄPOSs presskonferens om jakten på Mothana Mahid följt  av GPs etta ”Ladies and gentlemen – we got him”. 

Årets flipp: KIT.se  – läser dem mer och mer och mer och mer. 

Årets drev: Den upprördhet det väckte att Medieutredningen hade ett medborgarfokus och vågade tänka att det som är bra för medborgarna kanske inte är bra för branschen. 

Årets mediehändelse: Att al-Jazir­as Peter Greste, Bahr Mohamed och Mohamed Fahmy släpptes ur egyptiskt fängelse.  

Årets citat: ”Mitt Europa tar emot människor som flyr från krig. Mitt Europa bygger inte murar”. Stefan Löven på Medborgarplatsen den 6 september.

Fler avsnitt
Fler videos