Gå direkt till textinnehållet

Göteborg kan få nytt center för medieforskning

Nu föreslås ett nytt testcenter där mediebransch och medieforskningen kan mötas. Centret ska ligga i på Lindholmen i Göteborg.

Lindholmen Science Park i Göteborg vill starta ett testcenter för mediebranschen. Tanken är att samla kunskap både från industrin och från akademien för att kunna undersöka frågor om demokrati, tillgång till medier och mediekritik. Syftet är också att överbrygga ett glapp man anser finns mellan forskningen och den industriella nyttan.

Utöver att koppla samman människor från bransch och akademi ska det också finnas möjlighet att utveckla och testa nya produkter som sedan kan följas upp och utvärderas på vetenskaplig väg. Centret ska ha ett fokus på unga, som dels kommer att vara en målgrupp för de produkter som testas, men även vara delaktiga i hur produkter och idéer tas fram.

Bakom initiativet står initialt fyra stora aktörer i branschen: TidningsUtgivarna, Sveriges annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer och Sveriges Mediebyråer. Stampen, Schibsted och Bonnier ska också ha visat intresse för förslaget.

Annons Annons

Förslagsförfattarna ser också till våra grannländer där liknande satsningar gjorts. I Finland finns projektet NextMedia och i Norge finns projektet med det snarlika namnet NxtMedia.

Lindholmen Science Park har ansökt om pengar hos Västra Götalandsregionens kulturnämnd för att testa idén i en förstudie. Nämnden är positiv till förslaget, men har dock ännu inte fattat något beslut.

Fler avsnitt
Fler videos