Gå direkt till textinnehållet

Google satsar 1,5 miljarder på kvalitetsjournalistik

The new digital news initiative (DNI) kallas storsatningen som Google gör tillsammans med åtta tidningar där bland annat The Guardian, Financial Times och Die Zeit ingår. Fonden ska bidra till ”högkvalitativ digitaljournalistik”.

Det är Business Insider som rapporterar om DNI, som alltså Google gör tillsammans med åtta stora europeiska tidningar. Pengarna kommer inte gå direkt till mediehusen utan satsas i en fond för att ”demonstrera nytänk” kring digital journalistik.

Minst 150 miljoner euro ska satsas och Google kommer även investera i utbildning och forskning i digital kompetens för journalister.

Andreas Ekström, Googleexpert kallar det för en "smart charmoffensiv".

"Men det är inga stora pengar de satsar med Googles mått. En och en halv miljard motsvarar mindre än två dagars annonsförsäljning för Google globalt, säger han till SVTs kulturnyheterna.

Carlo D'Asaro Biondo, Googles vd för strategiska relationer, förväntas prata mer om DNI när han talar vid Financial Times Digital Media 2015 konferens  i dag.

Fler avsnitt
Fler videos