Gå direkt till textinnehållet

Glapp i medieförtroende störst i Sverige

44 procent av journalisterna i Sverige men bara två procent av de svenska mediekonsumenterna har stor tilltro till medierna. Glappet mellan journalisternas och mediekonsumenternas förtroende är större i Sverige än i Danmark och Norge.

Det visar en undersökning genomförd i samarbete mellan de tre nordiska journalistförbunden och som ska presenteras på Nordiska Mediedagarna i maj.

I Sverige är förtroendet för medierna lägre än i Danmark och Norge, bland mediekonsumenterna. Däremot är förtroendet för medier högre bland journalisterna i Sverige än bland journalister i Danmark och Norge.

Av de svenska mediekonsumenterna har 44 procent liten eller ingen tilltro till medierna. Motsvarande siffror i Danmark är 24 procent och i Norge 16 procent.

Annons Annons

Däremot tycks svenska journalister ha ett mycket större förtroende för medier än vad danska journalister har: 44 procent av journalisterna har stort förtroende för medier i Sverige mot 24 procent i Danmark. I Norge är motsvarande siffra 43 procent.

Undersökningen visar också att det är stor skillnad mellan länderna vad gäller vilken typ av medier man har förtroende för. I Sverige uppger 50 procent av de svenska journalisterna att deras förtroende är störst för tryckta medier, och 40 procent för etermedier. I Danmark har bara 14 procent mest tilltro för etermedierna och i Norge 37 procent.

I alla tre länderna är förtroendet störst för papperstidningar bland journalister. Bland mediekonsumenterna är däremot förtroendet störst för etermedierna, särskilt i Sverige, där 56 procent anger etermedierna som mest pålitliga, mot 46 och 45 procent i Danmark respektive Norge.

2 464 mediekonsumenter och 1 860 journalister i de tre länderna har svarat på enkäten.

Du kan läsa resultaten av undersökningen här.

Fler avsnitt
Fler videos