Gå direkt till textinnehållet

”Gatan har förändrats i 20 år”

Situation Sthlm tappade 17 procent i upplaga förra året. Men chefredaktör Ulf Stolt låter sig inte nedslås. ”Vi jobbar på. Gatan har förändrats i 20 år, vi förändras med den”, säger han.  

Situation Sthlm, som säljs av hemlösa, tappade 4 700 ex i upplaga under 2016 och har nu en TS-kontrollerad upplaga på 22 500.

Bryr sig stockholmarna mindre, Ulf Stolt?
– Nej, jag tror att tappet beror på en massa olika saker. Dels handlar det om människors läsvanor – alla andra tappar ju också läsare. Det har också att göra med människors tid. Dels har gatubilden förändrats sedan vi började 1995, då var det bara vi som sålde, i dag finns en mängd organisationer ute på gatan.

Det finns så många goda saker att lägga pengar på i dag?
– Vår utgångspunkt är alltid att vi ska göra en så bra tidning så att människor köper den för att de vill läsa den. Men ja, vi har ett visst mått av köpare som bara vill stödja, dem kan vi tappa om de riktar blicken mot annat.

Hur allvarligt är läget?
– Det är klart att det påverkar oss, men vi anpassar oss och jobbar på. Vi har blivit bättre på att jobba med synlighet och det börjar ge resultat nu. Vi plockar ikapp. Vi får förändras när gatan förändras. Vi har till exempel börjat kunna ta betalt med Swish när allt färre har kontanter.

– Jag är inte alarmerad, men vi kan inte tappa hur mycket som helst.

Fler avsnitt
Fler videos