Gå direkt till textinnehållet

Fyra gånger så mycket PR-folk än journalister i USA

Antalet journalister i USA har minskat med hälften sedan 1989 och i dag finns det fyra gånger så många PR-människor som journalister. Det visar rapporten The state of the news media 2013.

Antalet journalister som jobbar på tidningar har sjunkit med 30 procent sedan toppen 1989. I dag jobbar färre än 40 000 journalister på dagstidningar i USA. Det är den lägsta siffran sedan mitten av 70-talet, enligt rapporten The state of the news media 2013 som ges ut av Pew Reseatch Centre.

Antalet egna nyheter har minskat kraftigt. Enligt rapporten är runt 40 procent av innehållet i lokala TV-kanaler väder-, trafik- och sportnyheter. Den genomsnittliga längden på inslagen fortsätter att minska. Runt 20 procent av de lokala TV-inslagen är kortare än en minut och hälften är under 30 sekunder.

Nyheter som kräver att reportrar är på plats har minskat med en tredjedel de senaste fem åren och ersatts av intervjuer med personer som för fram sina synpunkter i studion. Nyheter har ersatts med åsikter.
Antalet personer som jobbar med PR har ökat markant. År 1980 var det lika många som jobbade inom journalistik som PR. I dag finns det fyra gånger så många som jobbar inom PR.

Annons Annons

Pew Reseatch Centre konstaterar att större delen av de 37,5 miljarder dollar som lagts på digitala annonsen 2012 gick till företag som Google, Facebook, Microsoft och AOL.

 

Fler avsnitt
Fler videos