Gå direkt till textinnehållet

Frida Boisen: ”Vi köper inte in material enbart för print”

”Som ett modernt mediebolag måste vi kunna publicera våra berättelser i alla kanaler.” Det säger Frida Boisen, digital chef och ansvarig utgivare på Bonnier Tidskrifter.

Frilansjournalister har reagerat på att Bonnier Tidskrifter på i en bild jublar över att företaget går med vinst, och skrivit arga kommentarer, som Journalisten tidigare skrivit om. I ett internt mejl till anställda på Bonnier Tidskrifter skriver Frida Boisen att hon är förvånad över att frilansar vill ha ersättning för vidarepublicering och att ingen är tvingad att skriva på det avtal som Bonnier skickar ut.

Många frilansjournalister har reagerat på att Bonnier Tidskrifter jublar över att företaget gått med 64 miljoner i vinst samtidigt som Bonnier inte betalar vid återpublicering av artiklar. Varför betalar inte Bonnier Tidskrifter för återpublicering?

– Som ett modernt mediebolag måste vi kunna publicera våra berättelser i alla kanaler, där våra läsare är. Ärligt talat är jag, som digital chef och ansvarig utgivare, förvånad över hur de här frilansarna fortfarande tycker att det är rimligt att vi skulle köpa material enbart för printpublicering. Själv skrev jag mina första frilansartiklar år 1996, när jag gick på journalisthögskolan och fick då ett avtal som det vi nu skickat ut från Bonnier Tidskrifter. I morgon- och kvällstidningspress har avtal där inköp inkluderar publicering i alla kanaler, varit standard i över två decennier.

Annons Annons

Frilans Riks påpekar att man kan avsäga sig upphovsrätten, men då ska man ha extra betalt för detta. Är inte det rimligt?

– Den ideella upphovsrätten är något som självklart består. Vad gäller arvodet, precis som i alla tider så är arvodet en diskussion mellan den enskilde frilansaren och oss som uppdragsgivare. Det finns många fantastiska skribenter, fotografer och andra innehållskreatörer som är intresserade av att jobba med våra varumärken.

Det kan argumenteras att frilansar inte är tvingade att skriva på avtalet, men eftersom allt fler medieföretag har liknande avtal hamnar inte då frilansar i underläge?

­– Alla har alltid ett val, givetvis är det så. Att påstå något annat är konstigt. Själv har jag jobbat såväl som frilansskribent och inköpare av frilansartiklar, av och till i hela mitt vuxna liv, och självklart måste båda partner vara överens och känna sig nöjda med överenskommelsen. Vi vill inget hellre än att de frilansare vi jobbar med ska vara nöjda – men vi måste också säkra att vi har rätt till materialet vi köper i alla de kanaler som krävs år 2017.

Om en artikel återpubliceras i andra medier kan den hamna i situationer som den intervjuade inte känner sig bekväm med. Hur ska det undvikas?

– Genom att vi hör av oss till de intervjuade personerna och säkerställer att de känner sig bekväma med publiceringen. Det ser jag som okomplicerat och är något vi har tydliga rutiner kring i dag och har haft i flera år. Det finns ju också de som lyft farhågan att vi som förlag, plötsligt skulle fylla våra kvalitetsmagasin och sajter med återpublicerat material. Den som påstår något sådant förstår nog inte hur publishing fungerar: våra kräsna läsare, besökare och prenumeranter kräver unikt, proffsigt och välbearbetat redaktionellt innehåll.

Fler avsnitt
Fler videos