Fortsatt annonsras för kvälls- och storstadspress
Medan reklamköpen totalt sett vände uppåt i mars fortsatte raset för storstadspress och kvällspress, med en nedgång på 15 respektive 31 procent.
Det visar statistik från Sveriges Mediebyråer.
Medieinvesteringarna ökade i mars med 17 procent jämfört med mars 2013. Efter årets första kvartal är ökningen 8 procent, som TV bidrar mest till.
Reklamköpen i mediekategorin internet ökade med 32 procent i mars, och ökar procentuellt mest bland alla kategorier, med 24 procents tillväxt hittills i år.
Reklamköpen i storstadspress och kvällspress minskade ytterligare under mars. För kvällspressen handlar det under det första kvartalet om en drygt 20-procentig nedgång.
Också populärpress och fackpress backade i mars, med 15 respektive 11 procent.
Undantaget för de krympande reklamköpen i tryckta medier är landsortspressen, som såg en svag tillväxt på knappt två procent årets första kvartal.