Gå direkt till textinnehållet

”Folk blir överlyckliga av att få en tidning i handen”

Brexit har helt dominerat nyhetshelgen, med extrasändningar, liverapportering och analyser. Dagens Nyheter tryckte en extra papperstidning på den tidningsfria midsommardagen. ”DN har ett samhällsansvar vid samhällsomvälvande nyheter”, säger redaktionschefen Caspar Opitz.

DN hade ”biffat upp rejält” inför Brexit, berättar Caspar Opitz.

– Vi kände att det här kunde hända, och trots att vi var väldigt förberedda var det ändå lite chockerande. Man togs lite på sängen av magnituden i omröstningen.

Läsarintresset var stort från start. DN.se hade 170 procent fler sidvisningar än en vanlig fredag.

Annons Annons

– Vi gav först ut en extra e-tidning på fredagsmorgonen, med analyser och en ny förstasida. På fredag morgon insåg vi att vi borde trycka en tidning den normalt pappersfria lördagen. Vi kände att på något sätt har DN ett samhällsansvar – när stora samhällsomvälvande nyheter händer vill vi komma ut med en tryckt tidning.

Det visade sig inte helt lätt eftersom både tryckare och distributörer var lediga.

– Men folk ställde upp på ett fantastiskt sätt, både i tryckeridelen och folk här inne på DN. Våra medarbetare fick agera kolportörer. Peter Wolodarski stod själv och delade ut tidningar på lördag morgon, Eva-Karin Gyllenberg gick på bussar vid Odenplan, annonssäljare, prenumerationsförsäljare, redaktörer och reportrar ställde upp. Vi hade nog 25-30 personer som agerade tidningsbud och fick ut över 20 000 exemplar.

Vad sade läsarna?

– Responsen var fantastisk. Folk blir överlyckliga över att få en tidning i handen, gratis, en lördagmorgon. De som delade ut fick massor av kärlek. Våra medarbetare var helt rörda och tagna över mötena med läsarna.

Hur har ni jobbat generellt med Brexitbevakningen?

– Folk har jobbat stenhårt i helgen, trots midsommar. Vi är otroligt glada över att folk ställer upp när det är stora nyhetslägen.

Vilka har utmaningarna varit?

– Vi hade förberett mycket och kallat in folk. Vi hade flera team i London och på andra ställen, vi hade alla våra kommentatorer redo, extra grafik, fotografer… Så den biten gick väldigt lätt, det var den extra tidningen som bjöd på mest utmaning.

Nu då, hur tar ni Brexit vidare?

– Nu är det fullt pådrag här, med morgondagens toppmöte. I princip alla andra planerade jobb har puttats fram en tid framöver, nu är det det här som gäller. Medarbetarna är kvar i Storbritannien och vi är på väg ner till Bryssel. Nu ställer vi om hela organisationen till det här.

– I sådana här breaking news-lägen brukar kvällstidningarna vara väldigt på tå, men vi har faktiskt känt att vi har dominerat, både vad gäller sociala medier och sajt, ämnet ligger väldigt nära DNs kärnområde. Så vi har känt att vi har varit först och bäst, säger Caspar Opitz.

Fler videos
Fler avsnitt