Gå direkt till textinnehållet

Filter ökar snabbast

Flera större tidskrifter tappar i räckvidd. Framför allt är det kvällstidningarna bilagor som fortsätter att minska. 2011 års raket blev tidskriften Filter.

Filter har sedan 2008 ökat räckvidden med över 200 procent, från 30 000 läsare till 93 000. Bara det senaste året var ökningen 23 000 läsare. Det visar Orvestos undersökning för sista tertialet 2011.

Heminredningstrenden kan vara bruten, visar också Orvestos statistik. Heminredningstidskrifterna tappar i räckvidd överlag. Däremot ökar så kallade kändistidningar.

Kvällspressen, framför allt Expressen, har satsat hårt på nya bilagor – men Orvestos undersökning av tidskrifter visar att de gamla bilagorna tappar rejält i räckvidd. TV-tidningarna, söndagsbilagorna har tappat enormt i räckvidd de senaste åren.

Annons Annons

Expressens TV-bilaga nådde till exempel för bara fem år sedan över en cirka 600 000 läsare. I dag är räckvidden 211 000. Aftonbladets Söndagsbilaga har under samma period tappat räckvidd från nära 900 000 till 419 000.

Fler avsnitt
Fler videos