Gå direkt till textinnehållet

Feministiskt perspektiv blir tvådagarstidning

Nu är det dags att utöka utgivningstakten för nättidningen Feministiskt perspektiv från en till två dagar i veckan. Men det betyder inte i dagsläget att de blir fler medarbetare. "Målsättningen är att vi ska bli fler så småningom. Vi känner medvinden av den feministiska våren både på annonssidan och bland våra prenumeranter", säger Anna Klara Bratt, chefredaktör. (UPPDATERAD)

Intresset för de feministiska frågorna ökar både på riksdagsplanet och i medierna. I alla fall om vi får tro Anna Klara Bratt. Feministiskt perspektiv startade som nättidning 2011 och blir nu en tvådagarstidning. Samtidigt blir tidningen också dyrare, där en prenumeration kommer att kosta 500 kronor per år. I dagsläget är det totalt fem redaktörer som producerar material till tidningen, varav två personer jobbar heltid, en 75 procent och två stycken går på halvtid.

– Feminismen som fråga är mer aktuell än någonsin och det påverkar oss också. Vi ligger på 2 300 prenumeranter just nu och besökstatistiken för upplåst material går framåt. Sist jag kollade hade vi ungefär 70 000 unika besökare i månaden, säger Anna-Klara Bratt.

Som tvådagarstidning kommer Feministiskt perspektiv kunna söka mer presstöd för nästa år. Då hoppas redaktionen också få utrymme att utöka med mer personal, enligt Anna Klara Bratt.

Fler avsnitt
Fler videos