Gå direkt till textinnehållet

Fadakar: ”Sverige behöver aktiva antifascister”

Aftonbladets Ehsan Fadakar lämnar tidningen, men har inga planer på att sluta debattera. Tvärtom. ”Sverige behöver aktiva antirasister och antifascister mer än någonsin tidigare”, menar han.

Igår meddelade Ehsan Fadakar att han lämnar Aftonbladet, vars redaktionsledning han sitter i sedan ett år tillbaka. Fadakar som värvades till tidningen 2013 är även sociala medier-chef på Schibsted Sverige.

Varför lämnar du Aftonbladet?

– Jag har varit på Aftonbladet under tre otroligt intensiva år och suttit i redaktionsledningen som 30-åring. Jag älskar Aftonbladet, men känner samtidigt att jag är för ung för att förvalta, förädla och försvara Aftonbladets position. Just nu vill jag utmana mig själv, bygga något från ingenting, lära mig helt nya saker och få lite andra perspektiv. Och jag vill kunna fokusera på en eller två saker under en period och hålla världsklass. Sedan får vi se exakt vad det blir.

Annons Annons

Du har varit väldigt aktiv i mediedebatten och kritiserat det aggressiva debattklimatet på Twitter. Har det någon betydelse för ditt beslut att lämna?

– Nej, verkligen inte. Jag kommer ha ännu mer tid till att debattera och utmana inom branschen. Sverige behöver aktiva antirasister och antifascister mer än någonsin tidigare. Jag är ganska hårdhudad och tar lätt på rasister, fascister, sanningssägare och allmänt sinnesrubbade människor. Enda gången jag blir upprörd eller ledsen är när vanliga, vettiga människor tappar det. 

– Inom ett eller två år kommer hela den här bisarra debatten om traditionella medier kontra aggressiva, alternativa, konspiratoriska medier att falna bort. Seriösa medier har aldrig haft fler läsare, i alla undersökningar ser vi det självklara: när folk vill ha nyheter så söker de sig till traditionella medier. 

Fadakars kommande projekt är ännu så länge hemliga.

– Jag har bollat mycket med Jan Helin och Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal. Raoul har nu tagit fram ett förslag som jag tycker är väldigt intressant. Jag har en idé och en vision, nu behöver jag ta fram en affärsplan som vi båda tror på. Sedan är det bara att köra. 

Hur känns det att för åtminstone ett tag lämna journalistiken?

– Jag tror inte att jag någonsin kommer att lämna journalistiken, men det är otroligt nyttigt att under en period bara vara konsument av journalistik, att se på journalistiken utifrån. Det ger en väldigt många nya perspektiv och idéer på hur saker kan göras bättre.

– Vi har under för lång tid fokuserat på andra saker än läsarna, tittarna och användarna, det ser man i hela branschen. Men det håller på att vända nu. Vilket kommer att gynna alla seriösa medier. Medievärlden är en otroligt konservativ bransch som mestadels styrs av personer med samma bakgrund, ålder och perspektiv. Ledningarna förstår inte alltid framtiden då de inte lever i den. Det nyttigaste vore att kasta in en 20-åring i en ledningsgrupp bara för att ge lite nya perspektiv.

Fler avsnitt
Fler videos