Expressen agerar
mot bluffsajter

15 februari, 2016

Expressen begär hos Internetstiftelsen att få ta över domännamn på bluffsajter som utger sig för att vara eller ha koppling till Expressen.

Expressen agerar mot flera bluffsajter med låtsasnyheter som sprids genom länkar i sociala medier. Enligt tidningen förekommer flera falska sajter som utger sig för att vara eller ha koppling till Expressen. På en av sajterna används en logotyp med typsnitt och färg som liknar Expressens, samt en figur som liknar Expressens geting.

”Det är tråkigt om någon drabbas av dessa sajter. Vi har vidtagit en rad åtgärder för att stoppa detta och markera att det inte är acceptabelt”, uppger Lina Modin, administrativ redaktionschef på Expressen, i ett pressmeddelande.

Expressens har i en ansökan till Internetstiftelsen i Sverige, IIS, begärt att domännamn ska överföras till Expressen. Man har också skrivit till Facebook och begärt att länkarna ska tas bort.

Taggar: Expressen

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Journalisten TV

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies