Gå direkt till textinnehållet

Experter tror på utgallring i poddträsket

De senaste årens snabba tillväxt av podcasts kommer att fortsätta länge till. Men inriktningen kommer att förändras, både för poddarna och för traditionell radio. Det tror de experter som deltog i Sveriges Radios seminarium i Almedalen på tisdagen om poddarnas framtid. Bland dem Roman Mars, en av USAs mest framgångsrika poddare.

Den amerikanske radiojournalisten Roman Mars designpodd 99% Invisible har laddats ned 50 miljoner gånger. Hans poddcastbyrå har dragit in en miljon dollar genom crowdfunding. På tisdagens seminarium i Almedalen om poddarnas framtid var han det självklara dragplåstret.

– Jag trodde aldrig att det här skulle bli mitt levebröd när jag började. Det är uppenbart att podcasts fyller ett behov hos publiken – att få de långa berättelserna och diskussionerna som inte är över på en eller ett par minuter, sade Roman Mars.

– Skillnaden mellan traditionell radio och podcasts är dels det personliga och intima tilltalet, dels berättandet. I en podcast kommer man riktigt nära lyssnaren, man blir en person som lyssnaren litar på och lär känna. I traditionell radio är avståndet mycket större.

Sveriges Radio hade till seminariet även bjudit in den amerikanska journalisten Peter Clowney från American Public Radio, som förutspådde stora förändringar inom såväl traditionell radio som podcasts.

– Jag tror att vi kommer att se en utveckling där traditionell radio arbetar mer med nyhetsflödet och direktsändning och mindre med program, och podcasts kommer i stället att fylla programfunktionen. Radio och podcasts kommer att glida ifrån varandra mer, sade Peter Clowney.

– De som lyssnar på podcasts lyssnar mer på det än på någonting annat, i snitt sex olika podcasts i veckan. Nu finns det en enorm mängd podcasts, men det mesta är skräp. Jag tror att vi kommer att få se en utgallring och ett antal färre podcasts som växer sig riktigt stora. De kan då också komma att bli mer producerade så att de kommer att likna traditionella radioprogram.

Flera av de experter SR bjudit in till seminariet delade Clowneys uppfattning, och förutspådde att podcasts kommer att bli så pass välproducerade och en så naturlig del av medieutbudet att det finns en risk att de i framtiden inte längre kommer att kännas som genuina och unika ”garageprodukter”.

I den efterföljande paneldiskussionen diskuterades bland annat den nya sortens politikerpoddar, där politiska partier startar egna poddar för att nå ut med sina budskap. Maria Hjelm som ansvarar för Socialdemokraternas nystartade podd, såg det som ett naturligt sätt att både nå ut med partiets budskap och låta lyssnarna lära känna partiets politiker.

Cilla Benkö, VD för Sveriges Radio, hoppades att de nya politiska poddarna inte skulle innebära försämrade möjligheter för journalister att fråga ut politiker inför kommande val.

– Det skulle vara en oerhört trist utveckling om politiker väljer att kommunicera direkt i sina partiers egna poddar i stället för att ställa upp på radiointervjuer, sade Cilla Benkö.

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen såg inget skäl till oro.

– Politiker kommer nog att ta sig tid att svara på frågor också. Jag är inte orolig för att de kommer att kunna undvika journalister i en valrörelse, sade Thomas Mattsson. 

Fler avsnitt
Fler videos