Gå direkt till textinnehållet

”En guldspade stärker varumärket”

På måndag, 11 januari, är det sista dagen för att anmäla bidrag till Guldspaden. "Guldspadar stärker varumärket och skapar trafik till sajten", säger Föreningen Grävande journalisters ordförande Terje Carlsson.

Föreningen Grävande journalisters pris Guldspaden har blivit ett av de viktigaste journalistpriserna. Priset syfte är att uppmuntra till grävande journalistik.

– Man kan använda guldspaden till att pioritera grävande journalistik. Guldsapden har blivit det yttersta beviset för att man håller på med något som har stor betydelse för läsare, lyssnare och tittare, säger Terje Carlsson.

Guldspaden delas ut av Föreningen Grävande Journalister till journalister som "genom engagerad och kunnig journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte kände till."

Annons Annons

Förra året vann:

Lokalradio, Ung tjej sökes av Tomas Magnusson och Kina Pohjanen, SR P4 Uppland.

Riksradio, Lyxhotell och tvångsinjektioner av Sofia Boo och Markus Alfredsson, SR Kaliber.

Lokal-tv, Hemtjänstbluffen av Michael Verdicchio och Sandy Hansson, SVT Västnytt.

Riks-tv, Lögnen om barnen av Camilla Ziedorn, TV4 Kalla fakta.

Liten tidning, Nazisterna som gick fria av Gusten Holm, Upsala Nya Tidning.

Stor tidning, Näringslivets högtflygande direktörer av Torbjörn Isacson och Andreas Cervenka, Svenska Dagbladet.

Tidskrift, Psykbryt av Josephine Freje och Julija Sidner, Tidningen Faktum

Webb, Vägen till fas 3 av Tina Enström, Jenny Widell och Ulf Persson, SVT Östnytt.

Bok,Saabs sista strid – den osannolika historien om Sveriges största konkurs av Jens B Nordström

Fler avsnitt
Fler videos