Gå direkt till textinnehållet

”En del jobb behöver bli böcker”

Fem gånger har böcker utgivna av Ordfront tilldelats guldspadar sedan priset instiftades. Förlaget anser att utmärkelsen är en kvalitetsstämpel som ökar intresset för boken.

Ordfront förlag har sedan flera år tillbaka medvetet satsat på att ge ut reportageböcker, grävande reportage, debattböcker och klassisk facklitteratur.

Förlagets VD och förläggare, Pelle Andersson (bilden), är före detta journalist och säger att han gillar att arbeta med journalistik i bokform.

– Då jag ser något spännande gräv i en tidning är det inte ovanligt att jag kontaktar reportern och frågar om det går att omvandla innehållet till ett bokmanus. Vi är aktiva, vi väntar inte enbart på att journalister ska kontakta oss, säger han.

Pelle Andersson har märkt att det blivit vanligare att journalister i samband med att de håller på med ett gräv eller upptäckt något intressant de tänker skriva om fören tidning även tar kontakt med ett förlag, att de under granskningen även förbereder ett bokmanus i samma ämne.

Under tiden som reportrarna Henrik Ennart och Fredrik Mellgren arbetade med sin granskninga av Karolinska sjukhuset för Svenska Dagbladet höll de kontakt med Ordfront. De hade hela tiden i bakhuvudet att det skulle bli en bok. Boken Sjukt hus har nominerats till en Guldspade.

– När det gäller Sjukt hus var det nästan nödvändigt att ge ut en bok för att förstå vidden av vad som händer på Karolinska Institutet. Ibland räcker det inte med att läsa artiklar i tidningen. Det krävs ett omfång på 300-400 sidor för att förstå händelsen.

Är det lönsamt att ge ut böcker som är granskande eller reportage?
– Alla går inte bra. Men de bär sig oftast, vi får tillbaka vad vi lagt ut. Det är en trygg och säker publicering. Men förlaget tjänar inte massor med pengar. Det är sällan som en reportagebok säljer i 20 000 exemplar.

Det finns dock några få undantag där faktaböcker sålts i massupplagor, som Gellert Tamas Lasermannen som enligt Ordfront sålts i 200 000 exemplar och Mats-Eric Nilssons Den hemlige kocken som hittills sålts i 250 000 exemplar.

– För att en bok ska sälja ska ämnet vara tydligt och rakt så att de journalister som ska recensera den snabbt förstår vad den handlar om.

Sedan bokpriset instiftades 1996 har Ordfronts böcker vunnit fem guldspadar, mer än något annat förlag. Är det bra PR att en bok nomineras eller tilldelas ett pris?
– Guldspaden är en kvalitetsstämpel som absolut är bra för oss. Vi arbetar tillsammans med författarna med att skicka in bidrag.

Fler avsnitt
Fler videos