Gå direkt till textinnehållet

”Eländet i Stampen får en slutlig lösning”

SvD Näringslivs reporter Malin Ekman gissar att eländet Stampen får något slags slutlig lösning, förhoppningsvis till det bättre, under 2017.

Vad händer 2017?
Förmodligen mycket. Samma frågor som ställts i år ställs igen, men med större eftertryck. Ska staten lägga sig i vem som får mediestöd? Borde pub­lic service dela med sig av kassan? Vad görs för att förhindra filterbubblor? Trycket på Google och Facebook kommer att öka när det gäller publicistiskt ansvar och politikerna kommer nog att vakna kring frågan om beskattning av internetjättarna. Och så får eländet i Stampen något slags slutlig lösning, förhoppningsvis till det bättre. Men flera medieföretag kommer säkert att fatta tråkiga beslut.

… och om du får önska?
Under 2016 har det snackats en del om behovet av en annons- och medieplattform vid sidan av Facebooks och Googles. Schibsted har gjort tydligt att man vill etablera ett alternativ och bjuda in mindre aktörer. Det kan så klart vara problematiskt med en ny mäktig aktör, men jag hoppas på resultat av de diskussioner som sägs pågå mellan Schibsted och lokala aktörer innan det är för sent. Riskerna med att underordna sig amerikanska plattformar på en monopolmarknad är svåröverskådliga men sannolikt större än vi anar.

Fler avsnitt
Fler videos