Digitala annonsintäkter fortsätter växa

3 mars, 2016

De digitala annonsintäkterna fortsatte växa under det fjärde kvartalet förra året. Starkast ökning uppvisade landsortspressen med en tvåsiffrig ökning, rapporterar TU.

TU:s internetbarometern för helåret 2015 visar att morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 14 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014. Samtidigt ökade omsättningen för 2015 med 10,3 procent jämfört med året innan. Totalt omsatte morgonpressen 783 Mkr.

”Annonsintäkterna från landsortstidningarnas sajter presterade dåligt under de senaste kvartalen men gjorde stark ifrån sig under det sista kvartalet och uppvisade en ökning på 23 procent, berättar TUs avgående chefsanalytiker Tobias Hedström i ett pressmeddelande. Det är på dessa siffror jag vill se den fortsatta tillväxten under den närmsta perioden”, fortsätter han.

TUs Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna. TUs Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies