Gå direkt till textinnehållet

Digitala annonsförsäljningen ökar – räcker ändå inte för att driva en storstadstidning

Den digitala annonsförsäljningen ökade med 5,3 procent för morgontidningarna mellan 2016 och 2017, visar statistik från TU. Samtidigt räcker inte de pengarna till att ensam driva runt en enda storstadstidning.

Totalt uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 867 miljoner kronor 2017. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sveriges annonsbarometer.

Bryter man ned statistiken ser man att storstadspressen ökar med 1,8 procent medan landsortspressen visar upp en positiv tillväxt på 9.4 procent. Summan av den digitala annonsförsäljnigen som landsorts- och storstadspressen drar in är dock fortfarande relativt blygsam med sina 867 miljoner kronor. En summa som exempelvis inte räcker till att driva runt en tidning som SvD, vars totala omsättning 2017 var 915 miljoner kronor.

Hur ska det räcka för alla?
– Det växer ju och det växer rätt bra, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker vid TU.

Går det inte för långsamt?
– Annonsintäkterna är i dag, och kommer än mer framgent, att vara ett av benen som mediehusen står på. Man behöver fler ben att stå på, och vi vet att även läsar- och användarintäkterna ökar.

Vad behöver hända framåt?
– Det är just det att mediehusen står på flera olika intäktsben, där annonser är en viktig del, läsarintäkter en annan stor del, och sen att man kan bygga ut andra former av tjänster.

Fler avsnitt
Fler videos