Gå direkt till textinnehållet

”Det finns inga andra medier som lyfter frågorna”

Sedan 1995 har QX varit det självklara tidningsalternativet för dem som vill läsa om hbtq-frågor och personer som lever med dem. Men chefredaktören för QX.se Jon Voss tycker det är trist att de fortfarande är det enda alternativet i tidningshyllan för ett homo-, bi-, trans- och queerperspektiv.

På QX-redaktionen i Stockholm jobbar det tre personer inkluderat chefredaktören. I dag är det dagen efter den årliga Gaygalan, där tidningen delar ut en rad priser, så man förstår att det är lite trötta huvuden här och där.

– Ja, vi är trötta men mycket glada. Det var en väldigt kul gala och extra roligt att vi i år kunde uppmärksamma saker som händer ute i landet också, det tenderar att bli lite storstadsfixerat annars. Bland annat uppmärksammade vi två kvinnor i Lilla Härdal som blivit trakasserade. Ett pris gick också till alla de 29 lokala Pride-festivalerna runt om i Sverige. Att Abba-Frida kom för att dela ut pris var också extra roligt, säger Jon Voss.  

QX är den ledande tidningen inom hbtq-frågor och har varit med länge. Men hur ser det ut i övriga medier tycker du? Får de här frågorna den uppmärksamhet de förtjänar?
– Jag har hållit på med det här i 35 år och ur det perspektivet har det hänt väldigt mycket. Men det finns fortfarande ett behov av att ha nischade tidningar, alla minoriteter behöver det. Sen kan jag även beklaga att vi har så dominerande ställning. Det finns ingen annan som lyfter de här frågorna i dag.

Vad är QX, som tidning, största utmaning under 2015?
– Vi möter samma elände som alla andra och är en gratisutdelad tidning vilket gör att vi byggt vår ekonomi efter annonser. Samtidigt märker vi att det senaste kaoset i medievärlden inte drabbat oss på samma sätt. Men vi har såklart samma utmaningar som alla andra. Hur kan vi få ekonomi på nätet där vi alla är beroende av annonser? Det är inte lätt i dag med stora aktörer som har olika paketsystem där alla pengar går till mellanhänder.  

QX har cirka 30 000 i upplaga och en webbsida med 85 000-100 000 unika besökare i veckan.

Fler avsnitt