Gå direkt till textinnehållet

”Det är svårt att säga exakt hur vanligt det är”

Moderaterna i Ljusdal stal upphovsrättsskyddat material av LjP/Hela Hälsingland i ett års tid. En koll med upphovsrättsjuristen Olle Wilöf på Journalistförbundet visar att det är ett ganska ovanligt fall.

Dock är inte exemplet med Ljusdalsmoderaterna det enda fallet av textstölder på senare år. Som Journalisten tidigare skrivit drabbades koncernen MittMedia även 2014 då Moderaterna i Jämtlands län gjorde samma sak med Östersunds-Postens material. Då upptäcktes hela 13 fall där partiet hade tagit artikel och bild och lagt ut på sin egen hemsida.

Överlag är det dock fortfarande ovanligt att det sker i tidningsvärlden. Olle Wilöf har arbetat som upphovsrättsjurist på Journalistförbundet sedan 1996 och känner bara till några få fall under den tiden.

 Det är svårt att säga exakt hur vanligt det är, men det händer. Jag minns att till och med Regeringskansliet under Mona Sahlins tid tog artiklar från Riksdag & Departement och lade ut på sin hemsida. Inte ens de visste vad man kunde göra och inte när det gäller upphovsrätt, säger Olle Wilöf.

Annons Annons

I medierna diskuteras oftast upphovsrättsfrågor i samband med fildelning. Det är oftast då det blivit tal om yrkande på maxstraff, som är fängelse i två år eller dagsböter. Bland de fall som når förbundet är artiklar som utnyttjas i reklamsammanhang vanligast. Ett av de fall som Olle Wilöf varit inblandad i gällde en artikel av reportern Marie Sundberg i Dagens Industri 1999.

 En reklambyrå tog artikeln och gjorde en annons på den, säger Olle Wilöf och visar mig boken Din upphovsrätt och andras av Kerstin Ahlberg, där ärendet beskrivs ingående.

Bakgrunden var att Marie Sundberg hade skrivit en artikel om EUs avreglering av flyget, med en rubrik som vinklade mot att kommissionären Neil Kinnock berömt ett speciellt flygbolag. Byrån gjorde en helsidesannons av artikeln, där man vikt ett exemplar av tidningen så rubriken och inledningen av artikeln plus byline syntes tydligt. Annonsen publicerades i sju tidningar med en upplaga på en halv miljon. Olle Wilöf anmälde reklambyråns VD och projektledare till åtal. Ett fall som slutade med stora skadestånd till både skribenten och fotografen.

När det kommer till att credda artiklar kan det också uppstå problem. En del tror att bara man är noga med att credda ordentligt så kan man ta i stort sett vad man vill och lägga ut.

 När man börjar kopiera språkliga meningar, det räcker med en två stycken, så är man direkt fel ute. Även om man creddar och länkar, säger Olle Wilöf gällande rewrites.

Fler avsnitt
Fler videos