Gå direkt till textinnehållet

”Det är stort internationellt intresse för Sverige Tycker”

Forskarbloggen Politologerna kritiserade nyligen Aftonbladets opinionsundersökningar Sverige Tycker. Eftersom folk själva får anmäla sig till undersökningen menar forskarna att svaren kan skilja sig stort från allmänhetens uppfattning. Men analysföretaget Initzio som sköter undersökningarna menar att via Schibsted kan man rekrytera på ett helt nytt sätt.

I augusti förra året lanserade Aftonbladet sin satsning på läsarundersökningar med Sverige Tycker – där 30 000 paneldeltagare anmält sig själva via Schibsteds alla kanaler, som Aftonbladet, SvD och Blocket, för att delta.  

En ”unik satsning på modern opinionsjournalistik” som Aftonbladet själv kallade den. Och som sedan legat till grund för delar av journalistiken om exempelvis tiggeriet och Valtempen.

Politologerna är en forskarblogg som drivs av statsvetare och forskare. De kritiserade nyligen Sverige Tycker i ett uppmärksammat blogginlägg.

”Antalet tillfrågade personer är här av underordnad betydelse, jämfört med urvalsmetoden. Vi blir inte så mycket säkrare av att fråga 5 000 personer jämfört med 2 000. Om urvalet däremot inte är slumpmässigt, och man själv får välja att vara med i enkäten, spelar det i princip ingen roll hur många eller få vi frågar. De som väljer att vara med kommer antagligen att skilja sig systematiskt från allmänheten i stort, vilket man lätt inser om man någon gång sett ett resultat från någon tidnings webbfråga”, skriver Anders Sundell, bloggare hos Politologerna och doktorand i Statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Även Novus VD Torbjörn Sjöström har kritiserat satsningen i Dagens Samhälle. Då gick Aftonbladets Lena Mellin ut i ett debattinlägg och försvarade satsningen.

Journalisten har nu pratat med Karin Nelson, som är projektledare vid analysföretaget Initzio som ansvarar för undersökningarna åt Aftonbladet.

Nelson har 25 års erfarenhet av opinionsundersökningar och menar att kritikerna inte förstår vilken bredd man får om man rekryterar via Schibsteds alla kanaler.

– När vi rekryterar tvärs över Schibsteds olika sajter så når vi helt olika typer av människor. Folk ute i landet och olika åldrar, utan politiskt intresse och med. Man ska förstå att vi inte bara hittar deltagare hos Aftonbladet utan även SvD och sajter som Blocket där normalt även de som inte redan är intresserade av politik finns, säger Karin Nelson till Journalisten.

Hon menar också att intresset för deras sätt att rekrytera via hela Schibsteds bas har väckt stort intresse utomlands. Bland annat var hon i USA nyligen och träffade ledande medier som följer arbetet med Sverige Tycker.

– Det är stort intresse internationellt för det här projektet. För att vi gör det här på ett nytt sätt, säger Nelson.  

Fler avsnitt
Fler videos