Gå direkt till textinnehållet

De är Sveriges största poddar

P3 Dokumentär är Sveriges överlägset största podd, med nästan fyra gånger så många lyssnare som tvåan, Alex & Sigge. Det visar Orvesto Konsument, som för första gången kartlagt den svenska poddtoppen.  

Med 761 000 lyssnare per vecka är P3 Dokumentär landets mest populära podcast. Alex & Sigges podd hos Perfect Day Media når 202 000 per månad och Kristoffer Triumfs Värvet 192 000 per månad.

Fem procent av (de vuxna) svenskarna lyssnar på poddar varje dag och 25 procent varje månad. Lyssningen ökar, men i långsammare takt än tidigare.

Det är första gången som TNS Sifos mätning Orvesto Konsument har omfattat poddar (definierat som ”allt redaktionellt ljud/program som du kan lyssna på när du själv vill, inklusive program som tidigare sänds på radio”).

I denna första omgång har man frågat befolkningen om deras användning av 14 olika poddar, i nästa omgång som presenteras efter sommaren omfattas ytterligare 14. Urvalet har gjorts i samråd med de stora mediehusen/poddproducenterna, enligt Niklas Ekman på TNS Sifo.

Undersökningen visar en fragmenterad marknad med ett fåtal riktigt stora podcasts och ”nästan oändligt många” mindre. Posten ”Övriga poddar” har 832 000 lyssnare per månad i Orvesto Konsument.

Räckviddsundersökningen ger en tydligare bild av verkligt lyssnande än antal nedladdningar, enligt Niklas Ekman. Den ger också en bild av vilka lyssnarna är. Generellt är podcastslyssnaren mellan 16 och 35 år, med en relativt jämn fördelning mellan män och kvinnor. Det finns en överrepresentation av lyssnare i Stockholm, Göteborg och större svenska kommuner.

Över 80 procent av poddlyssnarna lyssnar via mobilen.

Här är hela TNS SIfos lista över de 14 största poddarna, räckvidd i tusental per genomsnittlig månad:

 

Fler avsnitt
Fler videos