Gå direkt till textinnehållet

Danska publicister vill se sänkt TV-licens

Sänk TV-licensen med fem procent årligen i fem år. Det uppmanar nu Danske Medier, en bred utgivarorganisation för Danmarks privatägda medier.

Danske Mediers ordförande Stig Kirk Ørskov menar att sänkningen skulle innebära ”en hänsynsfull normalisering” av public service-bolaget Danmarks Radios ekonomi, och fullt genomförbar eftersom det dels finns en stor rationaliseringspotential, dels ett behov av att DR prioriterar sina kärnuppgifter.

Dessutom vore besparingen blygsam i förhållande till de anpassningar som privata medier måste göra, anser Stig Kirk Ørskov.

Bakomliggande är ett missnöje med att dansk public service använt licenspengar till ”konkurrenssnedvridande aktiviteter” – en kritik som även svenska utgivare luftat mot svensk public service.

Annons Annons

Danske Medier föreslår att de insparade licenspengarna (600 kronor per hushåll) går rätt ner i danskarnas fickor, så att de får större utrymme att fritt välja sin mediekonsumtion.

Fler avsnitt
Fler videos