Gå direkt till textinnehållet

Casten Almqvist: ”Vi vill korta beslutsleden”

”Genom att flytta Nyhetsbolaget till TV4 blir beslutsleden kortare och vi kan stärka och utveckla våra digitala nyhetserbjudanden”. Det säger Casten Almqvist, VD för TV4 och Bonnier Broadcasting.

Sparpaketet på Bonnier Broadcasting innebär att cirka 90 försvinner och Nyhetsbolaget läggs ned. Hur många journalistiska tjänster som berörs är fortfarande oklart, men fokus ligger enligt TV4s VD Casten Almqvist på att minska bland annat administrationen.

– Först och främst kommer vi genom att ta tillbaka nyhetsverksamheten in i TV4 få positiva effekter genom att vi kortar belutsled och får möjlighet att ännu tydligare gifta ihop vårt innehåll med utveckling, data och analys. Därmed kan vi ta nästa digitala steg, och utveckla och stärka vårt digitala nyhetsterbjudande. Vi skapar också möjlighet för synergier mellan sport och nyheter. När det gäller själva rationaliseringsdelen har fokus legat på att rationalisera så mycket som möjligt i chefsled, administration och andra funktioner, och så lite som möjligt i journalistik och innehåll. Det är därför bara en mindre del av de tjänster som kommer att försvinna som utgörs av redaktionella tjänster inom nyhetsorganisationen. Även om ambitionen är att det inte ska drabba journalistiken tror jag det finns en förståelse för att vi måste vända på alla stenar, säger Casten Almqvist, VD för TV4 och Bonnier Broadcasting.

Fyra riksredaktioner läggs ner. Får inte detta konsekvenser för TV4s bevakning av hela Sverige? Kanalen blir inte rikstäckande och inte en ”kommersiell public service”.
Det är självfallet så att det från just dessa orter kommer att bli mindre journalistik. Men vi har valt dessa orter utifrån att vi ska kunna bevaka dem från de sex orter där vi blir kvar, och Stockholm. Vi kommer fortfarande att ha 18 riksreportrar som täcker in hela landet, och det finns inte något annat kommersiellt riksmedium som kan visa upp det. Vi speglar dessutom hela landet bättre i våra rikssändningar i dag än vad vi gjorde innan lokal-TV-nedläggningen. Med fler röster, flera perspektiv och från flera platser. Och jag är inte säker på att så många känner till att TV4 i dag har ett större antal lokala inslag från hela landet i våra riksnyheter än vad SVT har.

Annons Annons

Varför flyttas Nyhetsbolaget in i kärnverksamheten?
– Som jag var inne på tidigare, för att ta nästa digitala steg och gifta ihop och samordna tydligare. Men också för att vi befinner oss i ett helt annat läge i dag än när verksamheten outsourcades. I dag har vi en tydligare ny beställarmodell mellan innehåll och kanal som gör att effektiviteten och leveransen är högre. Vi har nu dessutom beslutat att inte fortsätta med den Nya affärer-verksamhet som underlättats av bolagsformen. Med det sagt vill jag understryka att Nyhetsbolagets medarbetare och ledning har gjort ett otroligt jobb, och den verksamhet som nu kommer tillbaka håller en högre publicistisk kvalitet, levererar mer nyheter, för alla plattformar, och på ett effektivare och mer flexibelt sätt än tidigare. Det här blir ett naturligt steg att få ihop vår kärnverksamhet ännu tydligare.

Har besparingarna något att göra med att den tekniska utvecklingen där playtjänster som HBO och Netflix mycket har ersatt distribution genom betal-TV och att färre tittar på linjär-TV?
– Den tekniska utvecklingen är hög och konkurrensen är stor på vår marknad, och självklart måste vi samordna och effektivisera för att möta den, och det vikande linjära tittandet. Och det gör vi. Vi ser en väldigt stark tillväxt både när det gäller vår tjänst TV4 Play, som nu närmar sig tre miljoner inloggade användare, och vår tjänst C More, som haft affärsmässiga utmaningar, men som växer betydligt snabbare än marknaden i övrigt. Och försäljningsmässigt går det väldigt bra. Efterfrågan på reklam i TV4 och på TV4 Play är urstark. Det är just därför vi vill agera nu, när pilarna pekar i rätt riktning, och inte när någon yttre faktor tvingar oss agera än mer kraftfullt.

En kassako för många kanaler är stora sportevenemang som fotbolls-VM och EM. Men priset på rättigheterna tar stigit och sänds nu av konkurrenter? Har det påverkat beslutet att integrera TV4s och C Mores verksamhet?
– Sporträttigheter är dyra, det råder inget tvivel om det. När det gäller Allsvenskan, som vi sänder under de kommande tre åren, blev priset för nästkommande period för högt. Men vi har en enormt stark rättighetsportfölj med de största svenska sporträttigheterna under överskådlig tid, och dessutom all svensk och europeisk kvalfotboll och alla stora fotbollsmästerskapen, så jag skulle säga att vi står mycket väl rustade inom C More och TV4 när det gäller sporträttigheter. Att vi ska samverka och integrera hur vi arbetar med de rättigheterna inom våra två olika affärsenheter reklam-TV och betal-TV är självklart, och nödvändigt.

Varför avvecklas TV4 Komedi och TV4 Fakta XL. Är det en del av att det linjära tittandet minskar?
– Det är en konsekvens av förändrade tittarmönster och förändrade behov. Vi brukar prata om ”färre men värre” kanaler, det vill säga ett initierat fokus på våra tre stora reklambärande kanaler TV4, Sjuan och TV12. Och på TV4 Play. Men efterfrågan på den här typen av kanaler minskar över tid, både från tittare och annonsörer. Och då är det bättre att vi kraftsamlar på annat håll.

Fler avsnitt
Fler videos