Gå direkt till textinnehållet

Calle Fleur: ”Vi lever i en postdigital värld”

Digitaliseringen ligger bakom oss. Nu har vi att hantera en medievärld utan universallösningar. Det menar Calle Fleur, vice vd för tidningen Chef. Det finns forskning som tyder på att han har rätt.

På Ledarnas medlemstidning Chef har man lagt om den digitala strategin. Tidningen började arbeta med digitala premiummodeller 2014 och lanserade den första premiumtjänsten 2015.

– Nu har vi kommit till insikten att vi lever i en postdigital värld. Vi befinner oss inte längre i en digitaliseringsprocess, vi är förbi den, säger Chefs vice vd Calle Fleur.

– Före internet fanns det en universallösning för distribution, och det var print. I branschen finns föreställningen att den ska ersättas av en annan universallösning, som är digital. Vi köper inte det. När vi ser på läsarbeteendet går folk till både papper och till mobil – inte bara det ena. När vi hade förstått det släppte en hel del stress. Resonemanget om papperstidningens död känns ofta onödigt dystopiskt.

Annons Annons

De som fortfarande pratar om en digital transformation har alltså fel menar du?
– Olika produkter har olika förutsättningar, men det vi ser i våra marknadsundersökningar är att vi har ganska lite dubbeltäckning. De som läser oss i papperet läser oss inte i mobilen och vice versa. Och de används på olika sätt. Sitter man med papperstidningen är man tillbakalutad med en kopp kaffe. Läser man oss i mobilen är man framåtlutad, på väg in i ett medarbetarsamtal om tio minuter och behöver tips, till exempel. Då anpassar vi materialet efter det.

Det finns forskning som pekar åt samma håll. En av världens främsta forskare på mediekonsumtionsvanor, Neil Thurman vid universitetet i München, har i flera studier visat att tidningskonsumenterna befinner sig i stuprör när det gäller distributionen – dubbelläsning är mycket ovanligt.

När det gäller räckvidd och framför allt tid som konsumenter lägger ned på tidningar är papperet helt oslagbart. Även yngre dagstidningsläsare, 18-34 år, lägger ner dubbelt så mycket tid på att läsa papperstidningar som att läsa dagstidningar online.

Siffrorna har förstås förändrats över tid, men mycket långsamt.

– Det innebär att man inte kan släppa printprodukten, den är ryggraden. Sedan kan man satsa på en massa olika saker: digitalt, event och kurser till exempel. Man måste prova sig fram, säger Calle Fleur.

Han anser att det fortfarande finns felaktiga föreställningar om vad digitaliseringen egentligen är.

– Man kan inte köra animerade pdf:er i Ipad och tro att man har gjort en digital transformation. För de som är under 30 år är den smarta mobiltelefonen inte ny och häftig, den är som ugnen; ett vardagsredskap man använder för vissa saker.

Hemligheten bakom framgången är att behålla journalistiken i centrum för verksamheten, anser Calle Fleur.

– När New York Times kom med sin framtidsrapport för några år sedan tryckte de på att man måste hämta affärsutvecklarna från redaktionen. Så är det kanske inte överallt i branschen, man hämtar in ekonomer för att utveckla affären.

Fler avsnitt
Fler videos