Gå direkt till textinnehållet

”Börja ta betalt för journalistiken”

Framtidens affärsmodell? Sälj något dyrare än det kostar dig! Så punkterade journalisten Robert Levine frågan om hur kvalitetsjournalistik kan finansieras framöver.

– Börja ta betalt. Det är inte för sent, uppmanade Levine, amerikansk kulturjournalist och författare till den hyllade boken Free Ride, om hur "digitala parasiter dödar kulturbranschen och hur kulturbranschen kan slå tillbaka".

Robert Levine inledde ett Almedalsseminarium om hur medieföretagen kan och bör agera för att kunna finansiera kvalitetsjournalistik även i tider av nätets gratiskultur och ändrade medievanor.

Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling kommenterade att Levines tillsynes enkla förslag är samma åsikt som förbundet haft länge.

Annons Annons

– Ägarna har dåligt självförtroende och tror inte att det går att ta betalt för journalistik, sa han.

Även arrangören Medieföretagens ordförande Lennart Wiklund instämde i att det är enda vägen att gå.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson höll också med om att man måste ta betalt, men varnade samtidigt för att hajpa den affärsmodellen för mycket. Aftonbladet som är den tidning som kommit längst i att ta betalt på nätet har fortfarande långt kvar till det blir en bra affär, påpekade han.

Ändå ska man akta sig för självspäkeri i branschen, tycker Mattsson. Jämförelser med USAs tidningsdöd, som ofta görs i den här diskussionen, är helt missvisande av flera skäl. Bland annat eftersom svenska medier ligger långt före de amerikanska i produktutveckling.

– Jag negligerar inte utmaningarna, men vi är så mycket bättre rustade, sa Mattsson.

SRs tillträdande VD Cilla Benkö förde över diskussionen till de ändrade medievanorna.

-Det stora problemet är att den unga generationen inte konsumerar traditionella medier, sa hon.

Kungliga bibliotekets forskningschef, medievetaren Pelle Snickars, sa att han inte tror att unga kommer att ändra sina medievanor och börja prenumerera på morgontidningar vid 25 års ålder – de förändrade vanorna är permanenta. Däremot tror han på en "digital mognad" som är i färd med att skapa en större betalningsvilja för nätinnehåll hos svenskarna.

SRs grepp att låta lokaltidningar bädda in SRs journalistik på sina sajter debatterades också på seminariet. Cilla Benkö slog fast att den inbäddade spelaren är ett sätt för SR att försöka stärka tidningsmarknaden, medan Jonas Nordling varnade för minskad mångfald som en möjlig konsekvens.

Fler avsnitt
Fler videos