Gå direkt till textinnehållet

Bonnier backar bort från digitala annonser

Bonnier gjorde ett försämrat rörelseresultat 2016 jämfört med 2015 och intäkterna har minskat för koncernens magasin-, dagstidnings- och TV-verksamheter. Nu backar koncernen bort från den digitala annonsstrategin för flera av sina produkter, bland andra Dagens Nyheter och Dagens Industri. RÄTTAD.

Rörelseresultatet för 2016 blev 731 miljoner kronor för Bonnier, jämfört med 1 008 miljoner under 2015. Omsättningen minskade från 25,9 miljarder kronor 2015 till 25,5 miljarder 2016. En förklaring till resultatminskningen är stora investeringar i teknik.

Nu backar också Bonnier bort från de digitala annonserna för de flesta av sina produkter. Det är framför allt bara Expressen, TV4 och finska MTV som har tillräcklig räckvidd för att kunna nå ”de riktigt stora digitala annonsintäkterna” upppger Bonnier ABs VD Tomas Franzén i ett pressmeddelande.

”Vår huvudsakliga intäktsfokus ligger på ökade användarintäkter. Vi ska naturligtvis slåss för varje annonskrona, men på sikt gör vi bedömningen att få medier kommer att ha den räckvidd som krävs för att ha en substantiell digital annonsaffär”, skriver Tomas Franzén.

Annons Annons

Dagens Nyheter nådde 80 000 renodlat digitala prenumeranter i slutet av 2016, och som Journalisten tidigare berättat räknar DN med att nå 100 000 under första halvåret 2017 – och att inom några år öka hela upplagan med 33 procent. Dagens Nyheter gjorde en vinst om 101 miljoner kronor, vilket är 20 miljoner lägre än 2015.

Dagens Industri ökade vinsten med nio procent till 150 miljoner kronor 2016. Expressens vinst halverades till 42 miljoner kronor.

För affärsområdet Broadcasting, där TV4 ingår blev rörelseresultatet 373 miljoner kronor (417 miljoner 2015). För magasinen ökade resultatet till 267 miljoner från 250 miljoner föregående år, men omsättningen minskade. För affärsområdet News där DN, DI, Expressen och HD/Sydsvenskan ingår blev rörelseresultatet 291 miljoner kronor, jämfört med 363 miljoner under 2015. Omsättningen för tidningarna minskade från 4,7 miljarder till 4,5 miljarder kronor.

”Utveckling av en befintlig verksamhet har alltid en inbyggd tröghet, medan marknads- och teknikutvecklingen är blixtsnabb. Däri ligger vår stora utmaning när vi nu ska bygga vidare på de första steg vi tagit under 2015 och 2016 för att ytterligare öka hastigheten i omställningen till digitala intäkter. Då måste vi också vara beredda att ta större grepp i fråga om samarbeten, försäljningar och förvärv”, skriver Tomas Franzén i pressmeddelandet. 

 

RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel uppgavs att omsättningen 2016 var 15,5 miljarder för koncernen. Rätt är 25,5 miljarder kronor.

Fler avsnitt
Fler videos