Gå direkt till textinnehållet

Bofast halverar utgivningen

Sabos tidning Bofast blir medlemstidning med kommunikationschefen som ansvarig utgivare. Utgivningstakten halveras från åtta nummer per år till fyra.

Som Journalisten tidigare berättat har den snart 30-åriga tidningen Bofast haft problem med sviktande annonsintäkter och upplaga. Efter att tidningens styrelse beslutat att tidningen ska ingå i kommunikationsavdelningen valde chefredaktören Christian Lacotte att avgå vid årsskiftet.

Sabos styrelse har nu beslutat att utgivningstakten från och med 2017 ska halveras från åtta nummer per år till fyra. Sabos kommunikationschef Nina Rådström blir ansvarig utgivare, skriver Hemochhyra.se.

Samtidigt kommer tidningen att ingå i medlemsavgiften och gå ut till alla anställda och styrelseledamöter i de 302 medlemsföretag som ingår i Sabo, de kommunala bostadsbolagens branschorganisation. Det innebär en tre gånger så stor upplaga till omkring 13 000 exemplar. Bofast hade en prenumererad upplaga på 5 000 exemplar.

Annons Annons

Hur tidningens innehåll kommer att påverkas och om den kommer att fortsätta heta Bofast är ännu inte bestämt.

”Det känns att bra att vi får en stabilitet och vet mer om framtiden, och att upplagan blir högre så att fler inom målgruppen kommer att få läsa tidningen”, säger Anita Snis, tillförordnad chefredaktör, till Hemochhyra.se.

Förutom Anita Snis kommer även Helene Ahlberg, reporter och redaktör på tidningen, att följa med till kommunikationsavdelningen. Bofasts art director/fotograferande journalist, kommer att lämna tidningen.

Fler avsnitt
Fler videos