Gå direkt till textinnehållet

Anna Lith Årets utgivare

Årets Mommapris gick i år till Anna Lith, chefredaktör och ansvarig utgivare för Folkbladet Västerbotten.

Mommapriset är utgivarnas pris till Årets utgivare. Förra året gick priset till Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Det var en märkbart rörd Anna Lith som tog emot priset. Medan hon torkade sina tårar sa hon:

– När jag fick beskedet om Elin tänkte jag, som hon hade tänkt: Vad är det nu jag absolut inte får tappa bort. Omgående tänkte jag på hennes källor. Det var ju egentligen alldeles självklart att skydda dem, men det var en pedagogisk uppgift att förklara det för hennes anhöriga.

Annons Annons

Juryns ordförande, Eva Hamilton, överlämnade priset och juryns motivering löd:”Det finns utgivarbeslut som det inte går att förbereda sig på.  När en journalist på den lilla orten mördades försattes såväl redaktionen som samhället i chock. Årets Momma-pristagare har – som arbetsgivare, vän, del i en polisutredning och framför allt: ansvarig utgivare – i ett exceptionellt läge fattat rätt beslut i varje fråga, och sedan förklarat sina vägval för anhöriga, medarbetare och läsare. Hon har under hela processen från dåd till dom försvarat allmänhetens rätt till opartisk information och samtidigt ända upp i hovrätten med framgång försvarat källskyddet mot polisväsendet. Anna Lith har i praktisk handling visat på utgivarens stora ansvar, inte bara för det egna mediet, utan för hela förtroendet för journalistiken.”

Sveriges radios pris Medieormen gick i år till Blank spot project.

– Vi bygger tillsammans med våra läsare en folkrörelse för journalistik som blir ett vaccin mot antidemokratiska rörelser i världen som ifrågasätter journalistikens roll i demokratier, säger Brit Stakston, VD och digital strateg för reportagesajten.

Juryns motivering:
”Vi ser en ny journalistik växa fram, där Blank Spot Project i en nära och transparent dialog med publiken förverkligar visionen om att bevaka världens blinda fläckar. De involverar publiken redan på idéstadiet och redovisar öppet och tydligt vad medfinansiärernas pengar används till. Publiken görs till medskapare när den linjära berättarformen utmanas och läsaren själv kan påverka hur berättelsen ska drivas framåt”.

Även MegAward delades ut i tre kategorier.

Olga Stern tilldelades priset Årets förnyare inom mediebranschen för hennes redaktionella verktyg Genews, för att hon "är en föregångare inom mediebranschen som på ett inspirerande sätt och med hjälp av teknik skapat nya värden och en mer balanserad och representativ journalistik. Genom att synliggöra balansen i det redaktionella flödet hjälper årets vinnare medierna att sätta fokus på en historisk svår utmaning: jämställdhet".

I kategorin Årets rekrytering vann Sveriges Televison för sin rekrytering av Jan Helin, med motiveringen: "Årets Rekrytering är en organisation som modigt och kreativt rekryterat en person där syftet är att skaka om i de egna leden och därmed ta sig an framtidens utmaningar. Det är en av årets mest omtalade rekryteringar. Nu visar public service att de vill och kommer att ge de kommersiella medierna en match."

Newsreps (Christopher Hedvall och Anders Nilsson) blev Årets Startup med motiveringen: "Årets Startup möter ett behov som varken mediehus eller mediekonsumenter för bara något år sedan visste att de hade. Årets Startup är en tjänst som tar delningsekonomin till mediebranschen. vinnaren har goda chanser att revolutionera mediebranschen genom en plattform som minskar avståndet mellan mediehusen och medborgarna avsevärt. På så vis blir också tjänsten en produkt som stärker demokratin och den publicistiska utvecklingen. Citizen journalism är här för att stanna."

Fler avsnitt
Fler videos